Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Kategori: MineMål

Mine Mål: se hvordan jeg har lagt opp løpet mot verdenstoppen

Publisert: 19.08.2012 @ 20:11 Kategori: MineMål Kommentarer: 6

Jeg tenkte at det var på tide å skrive noe om mine personlige mål, hvilken forventning jeg har til satsingen. Hva jeg tenker om utvikling av egen form og ferdigheter, nettopp det det ønsker jeg å beskrive i dette innlegget. Jeg har jo også en egen kategori som heter mine mål på bloggen, det kan jo være ett sted hvor nye besøkende kan lese bakgrunnen/målene for satsingen som gjøres.

Mål er jo i mine ører det resultat man ønsker å oppnå med det innsatsen man tenker å legge inn. Målsetting er også noe som kan forandres på lik linje som en forretningsplan vil fungere i entrepreønskap livet. Hoved grunnen til at man setter seg ett mål er jo være motivasjon for å strekke seg det lille ekstra.

Fortsetter under bilde




Opplever man for høy progresjon i forhold til de opprinnelige målene man har satt så har man muligheten til å korrigere dem, Det er lurt å forandre målet tidlig hvis dette inntreffer. De fleste vil miste noe av motivasjonen når målet er oppnådd hvis de ikke setter ett nytt eller høyere mål. Det å sette relativt realistiske mål, kan nok være lurt og heller justere dem i en tidlig fase. Nå høres det kanskje ut som om jeg vil legge inn mange muligheter for å korrigere målene mine før jeg presenterer dem, det er ikke tilfelle. De målene som jeg har i hodet er veldig reelle for meg hver dag, uten disse hadde jeg personlig ikke hatt sjans til å motivert meg selv særlig mye lengre en 1 mnd. 

Nå har jeg ikke holdt på mer en ett par uker, men allerede før jeg startet utarbeidet jeg en målsetting som var motiverende for at jeg skulle legge inn den innsatsen og de forandringene som behøvdes. Jeg har jo levd både med denne kroppen og dette hodet i 30 år nå, så vi har jo blitt relativt godt kjent. Jeg vet meg meg selv at hvis jeg setter mål for langt frem i tid så ryker motivasjonen raskt. Jeg klarer faktisk ikke å pushe meg hardt nok over tid. Det å kanskje måtte vente 2 år før en skal levere en prestasjon som krever knallhard disiplin ville dessverre men ærlig ikke fungert. Der er vi sikkert bygget opp veldig forskjellig. Derfor har jeg denne gangen valgt å legge inn endel delmål for å holde motivasjonen oppe. 

Det første store målet vil være Red Bull Ragnarok, nå er det faktisk ikke satt opp en dato for dette eventet i 2013, men håper jo selvsagt at det kommer til å bli gjennomført. I 2012 ble det gjennomført 12 april, det gir meg ett drøyt halvt år å komme meg i bedre form og trene kiteteknikk.

Målet i denne konkurransen er å bli blant de 15 beste på snowboard. Det er en race konkurranse som går på snø, og jeg vil nesten påstå at det tilsvarer VM nivå tatt ut i fra de deltagerne som tidligere har stilt. Hvis det måles oppnås så kjører jeg frem mot det som i dag heter Kongen av Færder. "Norgesmesterskap race på vann" og bør hevde meg blant de 10 beste der 2013.  Før det går over mot vinter igjen. Da blir målet pallen på Red Bull Ragnarok. Så vil det bli tatt en videre evaluering på satsingen da.

Evaluering av satsingen vil selvsagt blig gjort fortløpenende også. Det finnes selvsagt mange andre konkurraser jeg kommer til å stille opp i etterhvert som jeg får kitet endel igjen. Da blir det også lettere å se hvilket nivå jeg konkurrere i mot. 

 

Når det kommer til forventet formkurve vil jeg for det første si: det tar ikke 1 mnd å komme i knallform uansett hvor mye du trener Jeg har allerede fått spørsmål om jeg begynner å komme i form.....jeg har trent ett par uker! Det blir som å spørre en som har startet ett nytt firma etter ett par uker om han har tatt ut utbytte. 

Setter forventet formstigning inn i en tidstabell slik:

1 mnd - kontakt med muskler igjen, kan trene litt hardere

3 mnd - har kommet godt i gang og har merkbar forskjell på formen, kan begynne å trene med full intensitet

6 mnd - grei form, ser grei ut, men fortsatt mye å hente på kondisjon og styrke

1 år - i god form kanskje opp mot 75-80% av det som er mulig å få ut av kroppen

2-4 år topp form fra 85-100 % av hva som er mulig formmessig genetisk

Så lang tid tar det med en seriøs satsing å komme i form, kanskje lengre også, det er en misforstått greie at kan kommer i veldig raskt. 

 

For at jeg skal komme meg opp i verdenstoppen innenfor de linjene som er satt er jeg selvsagt avhengig av støtte både innen kunnskap om trening, kosthold, restitusjon etc.Jeg vil nok også på sikt bli avhengi av støtte økonomisk på sikt. Etterhvert som kroppen tåler større påkjenning vil det selvsagt også kreves at det brukes mer tid på satsingen. 

 

Så blir det spennende å se om det er mulig å få byttet ut fett til muskler på kroppen igjen :)



Hvis man ikke fisker så får man heller ikke napp


hits