Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Kategori: Trening

Et møte med en aktiv crossfit'er, Toan Dinh.

Publisert: 25.09.2013 @ 22:30 Kategori: Trening Kommentarer: 0

I dag så skriver jeg en historie om Toan som har funnet sin lidenskap til trening igjennom Crossfit. For de av dere som er nysgjerrige på hva Crossfit er så kan dere: TRYKKE HER :)

 

Toan's historie: 

Under oppveksten så var jeg lite aktiv, hovedfokuset for meg og min vennekrets gikk i tv og dataspill. Kunnskapen eller fokuset på hva jeg dyttet i kroppen var heller labert! Jeg kjøpte det jeg syntes fristet mest uten tanke på hva det inneholdt eller hva det gav av energi til kroppen. En typisk lunsj for meg på videregående var parisloff og litago fra rimi'n på andre siden av gaten. Det smakte jo godt og vi koste oss med det. Lite aktivitet og dårlig kost gjorde jo at kiloene begynte å legge seg på kroppen, noe jeg selvsagt mislikte sterkt. I noen desperate forsøk prøvde jeg å ta noen joggeturer på kveldene i blant, dette hjalp dessverre lite. Jeg valgte heller ikke å fokusere så mye på det, jeg hadde jo mine gode venner og min kjære tid med min playstation. Jeg fikk etterhvert kallenavnet "gaming Toan". 



Dagen kom der vekten bikket 80 kg, og med min høyde på 170 cm og relativt utrent muskelmasse ble det et syn i speilet jeg ble flau over. Det påvirket også min selvtillit, jeg ønsket jo på ingen måte å se slik ut! 

Året var 2010, jeg bestemte meg får å gjøre en innsats, jeg startet å lese meg opp innen aktivitet og kosthold. Jeg gikk over til å handle inn egen mat isteden for å spise mors frityrstekte vårruller ( som er fantastisk gode BTW ).Jeg meldte meg inn på et helsestudio, jeg husker spesielt godt den første dagen. Da kom det en stor mann inn som trente med 70 kilo i benken, jeg syntes det var utrolig imponerende hvor sterk han var. I starten følte jeg meg helt latterlig svak, men jeg forsatte rutinene med endret kosthold og trening, det gav resultater. Vekten gikk sakte, men sikkert nedover, plutselig var den nede på 75 kilo, i tillegg var jeg blitt mye sterkere. Selvtilliten steg og jeg følte meg svært tilfreds med egen fremdrift.




2011 kom en kamerat bort til meg og fortalte om noe som het crossfit, et marine jeger/navy seals treningsprogram. Jeg hadde kommet i relativt god form, 70 kilo i benken var blitt en lek og jeg følte meg på topp. Jeg lo litt når han fortalte om opplegget, tenkte at dette klarer jeg lett. Det hele endte med at jeg møtte veggen så det smalt på første trening, jeg klarte ikke engang å fullføre Wod'n  "les om det her".

Musklene skrek mens jeg heiv etter pusten, jeg måtte bare hive inn håndkle. Med lavt hode på veien hjem gikk jeg med tanken i hode "Jeg trudde jo jeg var i god form", selvtilliten var knust. Jeg valgt å gjøre litt research, så på youtube videoer og lot meg inspirere, jeg implementerte crossfit inn i min treningshverdag. Jeg kjempet meg igjennom hver økt, flere ganger sa jeg til meg selv ( hvorfor gjør jeg dette tullet her, det er jo bare hat) etterhvert så gikk det over til å bli mer og mer givende. Crossfit ble gøy, egenvekten min raste ned, nesten til det punktet hvor jeg følte meg for tynn, men vektene på stangen gikk opp. Crossfit var MIN greie, det forandret også synet mitt på andre ting i hverdagen. psyken ble sterkere og utfordringene lettere å hamskes med. Crossfit ble en livsstil.



Året gikk og jeg fikk øynene opp for olympisk vektløfting, jeg skjønte at jeg måtte bli god på disse øvelsene for å bli en bedre crossfit'er. Jeg hentet igjen kunnskap på youtube for å lære meg RYKK og STØT. Jeg prøvde å feilet på egenhånd uten at noen kunne rettlede meg. Etter en stund så satte jeg mine bein på innsiden av Tønsberg Kameratenes treningslokaler (der hvor de trener nettopp vektløfting) Jeg møtte en hyggelig trener soom jeg forklarte at jeg drev med crossfit til, da rynket han på nesa. Vi er nå på vinteren 2012, jeg stilte opp på treningene til TK og treneren lot seg imponere over hva jeg hadde lært ved egen hjelp. Etter 2 mnd var jeg klar for første klubbstevne, meg støtet 87 kg og rykket min egen kroppsvekt 67 kilo. Jeg skjønte nå at jeg hadde viljen og eksplosiviteten til å bli en god crossfit'er og vektløfter. Så jeg spurte min trener hva som måtte til for å stille i et NM. Vi fant ut sammen at målsetningen bør være å kvalifisere seg til NM 2014. Jeg ble utrolig glad, jeg har nå funnet noe jeg virkelig trives med. 



Jeg er nå sammen med et par kamerater med samme interesse i gang med å starte opp et crossfit senter i Tønsberg som vil ha oppstart i okt 2013. 

 

Jeg tror neppe de jeg gikk på videregående skole med ville kjent meg igjen i dag. Jeg har endret holdninger kroppslige som psykiske. Hverdagen og interessefeltene har tatt en retning som jeg er super tilfreds med. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er litt stolt. Jeg vil nå samtidig som jeg driver egen utvikling, hjelpe andre til det samme. 

 

 

Følg meg gjerne på instagram: jskoie

snapchat: jskoie

 

Facebookside


Hva er Crossfit? Jo det har jeg tenkt til å forklare litt om i dag :)

Publisert: 06.09.2013 @ 15:23 Kategori: Trening Kommentarer: 4

Crossfit er et ord som oftere og oftere har dukket opp på folkemunne den senere tiden. Spørsmålet er selvsagt: Hva er Crossfit egentlig?

Det er gjerne en tanke bak en ny treningsform, nå er faktisk ikke Crossfit så nytt som man skulle tro. Greg og Lauren Glassman startet dette helt tilbake i  2000, men det er først de siste 2-3 årene de fleste nordmenn har blitt ekspandert for uttrykket. 



Så hva går det egentlig ut på? 

Tanken er at man skal trene konstant varierte funksjonelle øvelser, med høy intensitet i en angitt tid? Crossfitere er faktisk spesialister på å ikke spesialisere seg. Det handler altså om variasjon under og i hver crossfitøkt. Man kombinerer ofte turn, kondisjon, og olympiske øvelser, men felles er at man bruker såkalte funksjonelle øvelser hvor man bruker flere muskelgrupper sammen. De fleste som trener styrke på et helsestudio er vant med det motsatte, her skal man isolere muskeltreningen til akkurat den muskele, ja gjerne den siden av muskelen i tillegg. 



Ut fra denne bakgrunnen blir det laget programmer (i crossfit har dette navnet WOD) som "normalt" er 15-20 minutter. (tiden kan varierer). Da skal man kjøre maksimalt antall repitisjoner av programmet i den perioden. Det kan også settes et visst antall gjennomførte runder som måles på tid. Her skal man presse seg til det maksimale hele tiden. Altså HØY INTENSITET! 

Eksempler på program kan være: 

10 burpees

100 meter løping på alle 4

10 hang ups

100 meter løping baklengs






Her finnes det utallige varianter av WOD'er man kan lage.

I Crossfit brukes det ofte endel utstyr som kettelbells, tungetau, hoppetau etc. Det er egentlig bare fantasien som setter en begrensning så lenge øvelsene er funksjonelle (altså aktiviserer flere muskelgrupper). 

Treningen blir gjennomført med oppvarming 10-20 min og nedkjøring med beveglighetstrening (uttøying). Da er man faktisk ferdig å trene på godt under en time. 

 

En av fordelene med Crossfit er at man kan i prinsippet gjennomføre det hvor som helst. I hagen, skogen på en idrettsbane eller i en bakke. Jeg anbefaler allikevel alle å oppsøke et senter i nærheten fordi man gjerne blir pushet det lille ekstra ved å ha gode instruktører. De kan i tillegg veilede slik at man gjennomfører øvelsene riktig. Dette er med på å forhindre skader og øker effekten på treningen.

Har man ikke tilbudet tilgjenglig i sitt nærområde så anbefaler jeg litt reise tid for å få gjennomført noen økter i tillegg til å søke inspirasjon til øvelser youtube. Der finnes det masse tips.

Personlig så lar jeg meg motivere sterkere hvis man er flere som skal gjennomføre det sammen. 

Hva er så min erfaring etter å ha prøvd dette noen ganger.

1. Jeg føler at jeg er i utrolig dårlig form, man skulle tro at man hold i 15 min med aktivitet. Sannheten er at jeg virkelig blir satt på plass på disse minuttene MOT MEG SELV.

2. Jeg er nå etter sommeren kanskje 4-5 kilo over trivselvekten og de kjennes ut som 50 kilo.

3. Det er uvant å igjen kjøre funksjonell trening etter så mange år uten. Jeg er jo tidligere turner, da ble slike øvelser brukt mye i treningen.

4. jeg har vel ikke merket den helt store fremgangen, men jeg har virkelig troen på at dette gjør min kropp godt og at dette kombinert med den andre treningen jeg gjennomfører vil få meg i mye bedre fysisk form.

5. Det er motiverende å være mange sammen på trening som alle er innstilt på å kjøre seg selv hardt. Man stiller ikke opp på en slik trening med innstillingen at man kan ta en rolig økt. For det GÅR IKKE! Da er hele poenget borte

6. Vil jeg anbefale det til andre uansett hvilken idrett eller målsetning de har. JA absolutt, dette er noe som passer for absolutt ALLE. Du konkurrerer kun mot deg selv, du har ikke tid eller krefter til å se på side mann uansett. Det er DU som skal i bedre form. Jeg har alltid hatt troen på funksjonell trening, det gir en gjennomtrent kropp som kan brukes til så mye mer en 1 som kun er sterk i bicepsen.

7. Man oppnår høy forbrenning av slike økter.

 

Personlig vil dette bli et supplement til annen trening som jeg også gjennomfører.

 

DETTE ANBEFALES FRA MIN SIDE

 

Følg meg på Instagram: jskoie

Snapshat: jskoie

Facebookside

 

Kommenter så gjerne, så svarer jeg etter beste evne :)

 


Hei igjen alle sammen :)

Publisert: 05.09.2013 @ 23:45 Kategori: Blogg Kommentarer: 0

Hei igjen alle sammen :)

 

Etter en fantastisk sommer har jeg nå kommet igang med treningen for fullt.  I sommer mnd så her jeg kjørt noen økter innimellom kun for å holde kroppen vedlike.



Den siste mnd derimot har jeg fått kjør relativt godt noe kroppen responderer bra på. Det er deilig å kjenne at man endelig er i gang igjen for fult. Tipper det er mange som er enige med meg der ?

Jeg har for det meste kjørt styrke/vekt trening i den perioden, men har nå også startet med litt Crossfit som er helt nytt for meg. Det har jeg tenkt til å lage et innlegg om i morgen. Dette innelegget er mer ment som et velkommen tilbake etter sommeren innlegg!




Fremover kommer jeg til å fortelle om ulik trening, kosthold og egen progresjon. Håper dere vil følge med på min historie :)

 

 

Følg meg på Instagram: jskoie 

Samme navn på snapchat: jskoie

https://www.facebook.com/jarleskoieplayinshape.no


hits