Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Kategori: Blogg

Hvis du skal velge 1 styrkeøvelse - velg denne!

Publisert: 20.03.2013 @ 18:19 Kategori: Trening Kommentarer: 7

Knebøy, øvelsen som er elsket og hatet. Det finnes mange dårlige unnskyldninger både for jenter og gutter til å droppe denne øvelsen:


- Lårene og rumpa blir for store (spesielt jenter)

- Dårlig øvelse for knærne

- Ødelegger ryggen

- Blir ødelagt i lårene for lenge

- Fare for brokk fordi jeg ikke har belte

Ja, unnskyldningene er mange, men med litt terping på teknikk så har ingen av disse unnskyldningene spesielt rotfeste i virkeligheten. Som i alle styrkeøvelser er teknikk selvfølgelig meget viktig.

Jeg hadde en økt på formiddagen i går, da var det mye ungdom representert og jeg må si jeg ble lettere skremt da jeg så hvilken utførelse de hadde av øvelsene. Man får nesten lyst til å spørre dem om de i det hele tatt vet hvilken muskelgruppe de trener. Her har treningsenterene en jobb å gjøre. Nok om det.

Fortsetter under bildet:




Med knebøy så trener man mange store muskelgrupper, det er nettopp det som gjør den så effektiv. Det er jo ingen hemmelighet at å trene store muskelgrupper forbrenner mest.

Framside lår (quadriceps), bakside lår (hamstring), rumpa (gluteus), leggmusklene (gestrocnemius, soleus), ryggen (erector spinae), pluss core. Jeg vil faktisk påstå at man blir sterkere i magen/core av å kjøre tunge knebøy en å trene situps(nå finnes det mange andre øvelser som gjør deg sterkere i magen en situps). At alle disse musklene stimuleres burde i grunn være motivasjon nok!



Knebøy er trolig den mest effektive øvelsen for posterior-kjeden (muskulaturen som bidrar til hofteforlengelse på norsk). Disse musklene bidrar til at du hopper, drar, skyver, -  i grunn det meste med underkroppen. Evnen til å utføre en dyyyp knebøy forteller mye om vår fleksibilitet og muskelkontroll. 

De fleste kvinner vil også ha redusert sjansen for å få beinskjørhet grunnet at sterkere ben øker beintettheten i ryggraden, beinene og hoften.

 

Å beskrive teknikken i detalj tror jeg like godt man kan gjøre med en video. Jeg anbefaler alle om å ta kontakt med en veileder som kan se på teknikken. En ting er å selv kjenne eller tro, men en autorisert veileder vil kunne bety stor forskjell.  

 

 

Man bør gjennomføre øvelsen med lik hastighet på vei ned og opp. Da reduserer man skader med for brå bevegelser.  

Noen flere grunner til å kjøre knebøy:

- Jo sterkere bein, jo sterkere kropp

- Forbedrer idrettslige prestasjoner

- Gir økt forbrenning

- Øker nivået av testosteron 

- Styrker bevegligheten og coremuskulaturen, som letter de fleste daglige gjøremål. 

 

Følg meg på instagram: jskoie

 

Og selv om man har en kul jakke så er det ikke feil å ha kjørt noen knebøy.



Når trente du knebøy sist?


Skal virkelig prøve å komme tilbake med litt blogging innen trening, kosthold og turer nå!

Publisert: 18.03.2013 @ 21:29 Kategori: Blogg Kommentarer: 2

Etter en frisk åpning gikk det nok som forventet. Det å starte med 12-14 treningsøkter etter en periode uten spesielt mye trening gav en kroppslig reaksjon. Først med betennelse i skulderen (noe jeg har slitt med lenge). Så et par runder med forkjølelse og influensa typ svin. 

Det har resultert i periodevis lite trening og lange opphold i sengen og på sofaen. Nå har jeg vært frisk en stund og har kommet i gang med treningen igjen. Vel og merke med noen færre økter en sist. 

Jeg har vel fått trent ca 3 uker nå og kroppen begynner vel å bli klar for å øke intensiteten. De første ukene har jeg ikke hatt spesielt høyt fokus på maten. Kun å spise variert og få i meg nok protein. De kiloene jeg la på meg under stille perioden begynner å forsvinne. Jeg kommer nok til å fortsette med det og heller kjøre en kort diett etter påske noen uker. Kiloene forsvinner i grunn greit nok i starten med treningen.

Her middagen: Pestokyllingkjøttdeig med grønnsaker og fullkornspagetti.

Klart formen er ikke på topp, men heldigvis har kroppen et muskelminne slik at det raskt skjer forandringer.

I dag har jeg startet med 1,5 times gange i solen pluss bryst og biceps på Stamina HOT Gressbanen.  

 

 

Følg meg på instagram: jskoie


hits