Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Hva er Crossfit? Jo det har jeg tenkt til å forklare litt om i dag :)

Publisert: 06.09.2013 @ 15:23 Kategori: Trening Tøffe kommentarer: 4

Crossfit er et ord som oftere og oftere har dukket opp på folkemunne den senere tiden. Spørsmålet er selvsagt: Hva er Crossfit egentlig?

Det er gjerne en tanke bak en ny treningsform, nå er faktisk ikke Crossfit så nytt som man skulle tro. Greg og Lauren Glassman startet dette helt tilbake i  2000, men det er først de siste 2-3 årene de fleste nordmenn har blitt ekspandert for uttrykket. 



Så hva går det egentlig ut på? 

Tanken er at man skal trene konstant varierte funksjonelle øvelser, med høy intensitet i en angitt tid? Crossfitere er faktisk spesialister på å ikke spesialisere seg. Det handler altså om variasjon under og i hver crossfitøkt. Man kombinerer ofte turn, kondisjon, og olympiske øvelser, men felles er at man bruker såkalte funksjonelle øvelser hvor man bruker flere muskelgrupper sammen. De fleste som trener styrke på et helsestudio er vant med det motsatte, her skal man isolere muskeltreningen til akkurat den muskele, ja gjerne den siden av muskelen i tillegg. 



Ut fra denne bakgrunnen blir det laget programmer (i crossfit har dette navnet WOD) som "normalt" er 15-20 minutter. (tiden kan varierer). Da skal man kjøre maksimalt antall repitisjoner av programmet i den perioden. Det kan også settes et visst antall gjennomførte runder som måles på tid. Her skal man presse seg til det maksimale hele tiden. Altså HØY INTENSITET! 

Eksempler på program kan være: 

10 burpees

100 meter løping på alle 4

10 hang ups

100 meter løping baklengs






Her finnes det utallige varianter av WOD'er man kan lage.

I Crossfit brukes det ofte endel utstyr som kettelbells, tungetau, hoppetau etc. Det er egentlig bare fantasien som setter en begrensning så lenge øvelsene er funksjonelle (altså aktiviserer flere muskelgrupper). 

Treningen blir gjennomført med oppvarming 10-20 min og nedkjøring med beveglighetstrening (uttøying). Da er man faktisk ferdig å trene på godt under en time. 

 

En av fordelene med Crossfit er at man kan i prinsippet gjennomføre det hvor som helst. I hagen, skogen på en idrettsbane eller i en bakke. Jeg anbefaler allikevel alle å oppsøke et senter i nærheten fordi man gjerne blir pushet det lille ekstra ved å ha gode instruktører. De kan i tillegg veilede slik at man gjennomfører øvelsene riktig. Dette er med på å forhindre skader og øker effekten på treningen.

Har man ikke tilbudet tilgjenglig i sitt nærområde så anbefaler jeg litt reise tid for å få gjennomført noen økter i tillegg til å søke inspirasjon til øvelser youtube. Der finnes det masse tips.

Personlig så lar jeg meg motivere sterkere hvis man er flere som skal gjennomføre det sammen. 

Hva er så min erfaring etter å ha prøvd dette noen ganger.

1. Jeg føler at jeg er i utrolig dårlig form, man skulle tro at man hold i 15 min med aktivitet. Sannheten er at jeg virkelig blir satt på plass på disse minuttene MOT MEG SELV.

2. Jeg er nå etter sommeren kanskje 4-5 kilo over trivselvekten og de kjennes ut som 50 kilo.

3. Det er uvant å igjen kjøre funksjonell trening etter så mange år uten. Jeg er jo tidligere turner, da ble slike øvelser brukt mye i treningen.

4. jeg har vel ikke merket den helt store fremgangen, men jeg har virkelig troen på at dette gjør min kropp godt og at dette kombinert med den andre treningen jeg gjennomfører vil få meg i mye bedre fysisk form.

5. Det er motiverende å være mange sammen på trening som alle er innstilt på å kjøre seg selv hardt. Man stiller ikke opp på en slik trening med innstillingen at man kan ta en rolig økt. For det GÅR IKKE! Da er hele poenget borte

6. Vil jeg anbefale det til andre uansett hvilken idrett eller målsetning de har. JA absolutt, dette er noe som passer for absolutt ALLE. Du konkurrerer kun mot deg selv, du har ikke tid eller krefter til å se på side mann uansett. Det er DU som skal i bedre form. Jeg har alltid hatt troen på funksjonell trening, det gir en gjennomtrent kropp som kan brukes til så mye mer en 1 som kun er sterk i bicepsen.

7. Man oppnår høy forbrenning av slike økter.

 

Personlig vil dette bli et supplement til annen trening som jeg også gjennomfører.

 

DETTE ANBEFALES FRA MIN SIDE

 

Følg meg på Instagram: jskoie

Snapshat: jskoie

Facebookside

 

Kommenter så gjerne, så svarer jeg etter beste evne :)

 

4 Tøffe kommentarer

Postet av: Linn-Anita

Er det noe sted på nettet man kan finne forslag til slike treningsprogrammer?
Dato: 06.09.2013 Tid: 15:41 URL: http://missgreeneyes.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Linn: Jeg vet dessverre ikke om noen nettsider som har satt opp forskjellige WOD'er ferdig. Hvis du ikke bor i nærheten av en by som har dette vil jeg anbefale deg å sende en mail til en av de større seriøse stedene som har dette hvor de sikkert kan være behjelpelige med å sette opp noen for deg :) Håper dette hjalp :)
Dato: 06.09.2013 Tid: 15:55 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jwjs

Crossfit.com; eller Google noen av de store: Crossfit new England comp wod, invixtus comp wod, butchers lav wod, paradiso Crossfit wod... Prøv en av de; legg deg en uke bak og følg det steilt så vil du se god fremgang
Dato: 06.09.2013 Tid: 16:37 URL:

Postet av: Jarle Skoie

Jwjs: God tips :)
Dato: 06.09.2013 Tid: 17:08 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits