Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Hvis du skal velge 1 styrkeøvelse - velg denne!

Publisert: 20.03.2013 @ 18:19 Kategori: Trening Tøffe kommentarer: 7

Knebøy, øvelsen som er elsket og hatet. Det finnes mange dårlige unnskyldninger både for jenter og gutter til å droppe denne øvelsen:


- Lårene og rumpa blir for store (spesielt jenter)

- Dårlig øvelse for knærne

- Ødelegger ryggen

- Blir ødelagt i lårene for lenge

- Fare for brokk fordi jeg ikke har belte

Ja, unnskyldningene er mange, men med litt terping på teknikk så har ingen av disse unnskyldningene spesielt rotfeste i virkeligheten. Som i alle styrkeøvelser er teknikk selvfølgelig meget viktig.

Jeg hadde en økt på formiddagen i går, da var det mye ungdom representert og jeg må si jeg ble lettere skremt da jeg så hvilken utførelse de hadde av øvelsene. Man får nesten lyst til å spørre dem om de i det hele tatt vet hvilken muskelgruppe de trener. Her har treningsenterene en jobb å gjøre. Nok om det.

Fortsetter under bildet:




Med knebøy så trener man mange store muskelgrupper, det er nettopp det som gjør den så effektiv. Det er jo ingen hemmelighet at å trene store muskelgrupper forbrenner mest.

Framside lår (quadriceps), bakside lår (hamstring), rumpa (gluteus), leggmusklene (gestrocnemius, soleus), ryggen (erector spinae), pluss core. Jeg vil faktisk påstå at man blir sterkere i magen/core av å kjøre tunge knebøy en å trene situps(nå finnes det mange andre øvelser som gjør deg sterkere i magen en situps). At alle disse musklene stimuleres burde i grunn være motivasjon nok!



Knebøy er trolig den mest effektive øvelsen for posterior-kjeden (muskulaturen som bidrar til hofteforlengelse på norsk). Disse musklene bidrar til at du hopper, drar, skyver, -  i grunn det meste med underkroppen. Evnen til å utføre en dyyyp knebøy forteller mye om vår fleksibilitet og muskelkontroll. 

De fleste kvinner vil også ha redusert sjansen for å få beinskjørhet grunnet at sterkere ben øker beintettheten i ryggraden, beinene og hoften.

 

Å beskrive teknikken i detalj tror jeg like godt man kan gjøre med en video. Jeg anbefaler alle om å ta kontakt med en veileder som kan se på teknikken. En ting er å selv kjenne eller tro, men en autorisert veileder vil kunne bety stor forskjell.  

 

 

Man bør gjennomføre øvelsen med lik hastighet på vei ned og opp. Da reduserer man skader med for brå bevegelser.  

Noen flere grunner til å kjøre knebøy:

- Jo sterkere bein, jo sterkere kropp

- Forbedrer idrettslige prestasjoner

- Gir økt forbrenning

- Øker nivået av testosteron 

- Styrker bevegligheten og coremuskulaturen, som letter de fleste daglige gjøremål. 

 

Følg meg på instagram: jskoie

 

Og selv om man har en kul jakke så er det ikke feil å ha kjørt noen knebøy.



Når trente du knebøy sist?

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: Ina Winther

Trente knebøy i stad! Er en av favorittøvelsene mine, uten tvil. Er ikke redd for store lår - og den gir jo FIN rumpe om du utfører riktig, ikke stor (:
Dato: 20.03.2013 Tid: 18:45 URL: http://www.idrinktoomuch.blogg.no

Postet av: Min treningslykke

Jeg sliter mye med knebøyen, så har bytta den ut med frontbøy en periode, den funker bedre for meg! Skulle jeg valgt en øvelse ville jeg nok tatt markløft btw:)
Dato: 20.03.2013 Tid: 19:00 URL: http://mintreningslykke.blogg.no

Postet av: HeleneRamp

Yndlinsøvelsen min ;D Er med på prog på 2 økter i uka ;D
Dato: 20.03.2013 Tid: 22:14 URL: http://slankmegflat.blogg.no/

Postet av: Anders Hermansen

Bra øvelse! Viktig som du sier med kyndig hjelp for å få teknikken på plass.

Trener den 1 til 2 ganger pr uke. Trente den sist på søndag.
Dato: 21.03.2013 Tid: 06:00 URL:

Postet av: baremia

Etter min mening er knebøy og markløft alfa&omega. De er et must i ethvert treningsprogram, og supre øvelser for store muskelgrupper. Men jeg lurer på hva slags meninger du har om frontbøy fremfor knebøy..? For noen gir faktisk frontbøy et mer naturlig bevegelsesmøntster.
Dato: 11.04.2013 Tid: 03:08 URL: http://baremia.blogg.no/

Postet av: Julie SS

Trente det senest i dag. Liker både frontbøy og knebøy :) . Tung øvelse, men veldig effektiv.
Dato: 11.05.2013 Tid: 17:37 URL:

Postet av: Jarle Skoie

Julie SS: Ja, det er mange som foretrekker frontbøy også, jeg vil si at det er en vel så bra øvelse, personlig så litter jeg med å holde nok vekter til å trene beina tøft nok. Her kan det sikkert jobbes inn bedre teknikk fra min side
Dato: 05.09.2013 Tid: 23:34 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits