Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

VG i dag, 18 åring får ikke støtte av NAV til lavkarbo???

Publisert: 28.09.2012 @ 12:37 Kategori: Kosthold Tøffe kommentarer: 39

Hva er dette for noe surr, hvorfor i alle dager skal denne mannen få dekket et dyrt kostold? Det er faktisk noen ting som medfører riktighet i artikkelen, lavkabokosthold er ikke eller trenger ikke være dyrt. Proteinrikt kosthold ER dyrt. Se innlegget på VG: Her



Skal jeg som idrettsutøver da søke støtte hos Nav fordi jeg har et fordyrende kosthold i forbinnelse med idrettssatsing? Tro meg jeg har et dyrt kosthold, jeg har nok ett busjett som tilsvarer et normalt forbruk for 2 personer. Jeg kan vel ikke søke Nav om støtte til å dekke det? 

"Ekstra utgifter til klær fordi det er mye gnissning og sko blir fort utslitt". Sorry altså, jeg bruker masse penger på treningsutstyr. Og det slites faktisk fordi jeg bruker det så jeg må faktisk fornye det til tider. Er Nav da pliktig å dekke noe av dette fordi det statistisk sett gjør meg friskere?

Personlig er jeg veldig for et samfunn der vi skal bidra og ta vare på hverandre, men dette blir faktisk for dumt. Hvor skal grensen gå, skal den gå ut i fra BMI?? "Som de faktisk har brukt som eksempel her" vi snakker 80 talls måling på kroppen. Så har de funnet en som elsker labkarbobølgen "Sofie Hexeberg" som støttepartner, fordi det er flere leger "forskere" (dere vet mitt forhold til mange forskerrapporter" world wide har sagt at dette kan være bra for fedme med lavkarbokosthold.




Vrir vi det litt om SOM de faktisk gjør i denne artikkelen også, ta kostnadsberegningen andre veien. Hva koster denne mannens plager samfunnet hvis han fortsetter utviklingen?? Ja jo, det kan nok være og det er nok ikke vanskelig å regne ut mattematisk at det er en større utgift for samfunnet å la han fortsatt vokse. 

Hvis han hadde fått støtte for dette tror jeg det kunne vært opprettet mange nye stillinger og et stort pengesluk på statsbudsjettet. "Få dekket ALT som du eventuelt trenger som er ekstrakost til ernæring utenom vanlig tradisjonell mat" Flott!!! 2 av den..

Jeg liker jo å sette det litt på spissen. Hvorfor skal han som har latt seg selv bli så stor få skattelette kontra en som har tatt vare på seg selv med samme utgifter...Ja vi må ta vare på "de svake" i samfunnet, det er veldig viktig at vi gjør, men jeg tror vi ødelegger samfunnet viss vi begynner å gi overvektige skattelette på lik linje som gjøres med mennesker med matintoleranse. I mine øyne kan det ikke sammenlignes.




Jeg vet at det ikke er frivillig å bli i den størrelsen og at det kan ligge psykiske plager bak, det som er helt sikkert er at det har ihvertfall blitt til psykiskelidelser og sykdommer for vedkommende. Det må vi ta tak i, men ikke på denne måten.....

Les her om overvekt!!!

Les her om slanking!!!

 

Hva mener du?

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: Shani Maria

Hahaha! :D Så teit! :P
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:41 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Frklillemone

Folk søker virkelig penger til alt mulig...

Jeg var overvektig selv, pågrunn av psykisk sykdom, men når jeg bestemte meg for å gjøre noe med det, så tok jeg det på egen regning. Syns ikke at Nav skal gi ut penger i hytt og pine.. En ting å ta vare på de svake i samfunnet, men det er faen så mange som utnytter systemet!
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:43 URL: http://www.frklillemone.blogg.no

Postet av: Anette Røsand

Om han hadde fått støtte hadde jeg faktisk blitt en smule irritert, jeg sitter her med ei lita tulle på 3 år og jeg får 3600 kroner i måneden. De mener at kjæresten min skal betale ALT. Jeg søker jobber som bare det,men er ikke bare enkelt. Så jeg synes det er HELT riktig at han ikke får støtte..er vell kun hans egen feil at han er blitt overvektig. Tull at VG lager en reportasje om sånt.
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:43 URL: http://lillenette.blogg.no

Postet av: Atas

Haha det er det latterligste jeg har hørt! NAV er jo for folk som trenger det.
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:50 URL: http://atas.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Ja du kan så si....
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:57 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Lillemone: Ja, tror ikke dette dessverre ville gitt Navere noe bedre rykte....For det er mange som faktisk trenger det. Og de skal vi ikke snakke stygt om...
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:57 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Anette Røsand: Media og da spesielt tabloidpresse er jo glade i å lage saker som dette fordi det selger.

For håpe du får tilslag på drømmejobben snart :) :) det hadde vært gull...:)
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:59 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Atas: Er noe med det!
Dato: 28.09.2012 Tid: 12:59 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Ida

Hexeberg har vel kanskje et poeng i denne artikkelen om at kostnadene for staten kan bli mye større når denne mannen ender opp med både den ene og den andre sykdommen, og kommer til å trenge støtte.

Men det å skulle få støtte fordi man sliter ut klær og trenger å holde seg på en diett, det blir for fjernt! "Sykdommen" hans kan han jo gjøre noe med selv, med å få i seg mindre enn det han forbrenner (som jo er et greit regnestykke), og hvem i all verden sliter vel ikke ut klær?!

Jeg er en skikkelig KLØNE og får stadig nye hull i klærne mine.. Skal jeg få støtte også da? For jeg sliter dem jo ikke ut med vilje..

Nei nå har det gått litt for langt! Overvekt er ikke i utgangspunktet en sykdomm (selv om man på grunn av sykdomm kan bli overvektig - som blir en helt annen sak), og folk må da vel ha fornuft nok til å gjøre noe med det selv, og ikke forvente at andre skal gjøre alt for deg (inkludert å betale for maten din!)...
Dato: 28.09.2012 Tid: 13:04 URL: http://minuke.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Ida: Ja, at det "kan" bli dyrere hvis han fortsetter det er nok riktig, men casen er jo at lavkarbodiett ikke er spesielt dyrt å gå på.

Så kan man jo diskutere hvor sunt det er for kroppen over tid...å gå på en slik diett.

PS: jeg syntes du skulle fått kløne skattelette :) :)
Dato: 28.09.2012 Tid: 13:09 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jenny Marie

flott att han ikke fikk det! Og med å gå til VG og klage er bare dårlig gjort, for da kommer sikkert nav til å ringe mannen og beklage på det ytterste og gi han pengene han vil ha. Barnslig oppførsel. Gi pengene heller til de som trenger det!
Dato: 28.09.2012 Tid: 13:13 URL: http://jennymarie92.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Jenny Marie: Det er jo en av svakhetene i systemet!
Dato: 28.09.2012 Tid: 13:19 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Greit nok at NAV hjelper til med andre ting, menne... Ikke noe støtte til lavkarbo O_O
Dato: 28.09.2012 Tid: 14:31 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Der er vi nok helt enige Shani Maria :) det er jo deilig før helgen starter for fullt!
Dato: 28.09.2012 Tid: 15:36 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Line

Helt enig med nav jeg.... ikke søren en skal få dekt karbodiett på nav, den er for drøy spør du meg!!!!
Dato: 28.09.2012 Tid: 16:58 URL:

Postet av: Shani Maria

HAHA! :D Blir nok bare nødt til å dele dette på bloggen min altså :D
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:03 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Line: Det var jo godt at jeg ikke satt alene med de tankene da :) :)
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:08 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Bedre om du linker det en å skrive rett av :)
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:09 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Jepp! :) Hvordan gjorde du det? SÅnn at du skrev at folk kan gå inn på vg ''HER'' ? :)
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:11 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: da må du markere feltet du vil at folk skal klikke inn på. På linjen med bilder blir det da mulig å klikke på den kjettingtegnet. når du gjør det åpnes en ny side. Her limer du inn linken til innlegget. husk å ta åpne i nytt vindu, da mister du ikke brukeren fra din side :)
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:18 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Thænk u! ^^,
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:30 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Lioni

Lov å prøve seg, men unødvendig å klage om det etterpå i vg :P
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:36 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Fikk du det til?
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:40 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: ja er noe med det, men det er jo en siste utvei...
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:41 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Ja, jeg klarte å linke det rett inn til vg! :D
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:55 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Inn til VG?
Dato: 28.09.2012 Tid: 17:57 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Jeppz! :) Om han overvektige 18 åringen :P
Dato: 28.09.2012 Tid: 18:00 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Når du gjør det så skriv heller :Les her og ikke lim inn hele linken, det ser mer ryddig ut! Ihvertfall etter min mening.

Morsomt om du hadde linket til my point of....også ;)
Dato: 28.09.2012 Tid: 18:03 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Fikk ikke det til ;(
Dato: 28.09.2012 Tid: 18:48 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: MMA-Stian

What the ultimate Fuck?!
Om han får støtte, hva skal jeg få da? En statue?
Jeg sliter VIRKELIG klær fort på trening! Trenger snart ny shorts. Har trena med den i to måneder.
Skremmende med folk som tror NAV er deres eget lille fond som de kan ta ut av i hytt og gevær.
Dato: 28.09.2012 Tid: 20:06 URL: http://StiansUltimateFight.wordpress.com

Postet av: Thorstein Skårnes

Det er helt utrolig hvordan Norge som stat iblant loddrett driter seg ut. For å si det på godt bergensk. Her "belønner" man et menneske for ikke å ta vare på seg selv.
Dato: 28.09.2012 Tid: 20:42 URL: http://mittlivsomthorstein.blogg.no

Postet av: Purren

Synes nå heller vi kan få tannlege under samme ordning som med fastlege før vi gir NAV-støtte til lavkarbo...

Kan man heller ikke tilby dem gratis kostholds kurs og/eller gratis medlemskap på et treningssenter?:P

Den ble litt kynisk men måtte sette det litt på spissen:P
Dato: 28.09.2012 Tid: 23:35 URL: http://purren.blogg.no

Postet av: Kinkx - Kommenterer alltid tilbake!

Man skal ikke utnytte systemet heller, istedet for slankemat så kan han lese om sunne og billige matvarer, lag hjemmlaga grønnsaksuppe som kan kokes opp i flere dager etter at den er lagd, billig, sunt og utrolig godt!
Dato: 29.09.2012 Tid: 01:24 URL: http://kinkx.blogspot.com

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: hmm, hvor stoppet du?
Dato: 29.09.2012 Tid: 11:05 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Thorstein Johannessen: Nå valgte det heldigvis å avslå foreløpig da....:)
Dato: 30.09.2012 Tid: 21:26 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Purren: Helt enig, egenandel på tannlege er jeg faktisk for. De klarer jo det i sverige, hvorfor skal vi da ikke ha det her?
Dato: 30.09.2012 Tid: 21:27 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Kinkx: Det er jo generelt litt dyrere å spise sunt, men det er jo likt for alle....
Dato: 30.09.2012 Tid: 21:28 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Malen

Altså jeg bruker MYE penger på mitt kosthold fordi jeg vet at det er bra for meg. MIn mening er hovedsakelig for de som du sier er vanskligstil i samfunnet! Og Begynne å søke om penger for å få en bedre livsstil blir så dumt at jeg blir trist inni meg! Er man overvektig og man vil få et bedre kosthold vil konsekvensen bli at maten blir dyrere!

Bra artikkel! :D
Dato: 01.10.2012 Tid: 13:46 URL: http://mollyandthecity.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Malen: Takk for det :)
Dato: 01.10.2012 Tid: 21:33 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits