Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Overvektig...Sykt vanskelig å prate om uten å få kritikk for å ikke ta hensyn.

Publisert: 26.09.2012 @ 11:01 Kategori: Kosthold Tøffe kommentarer: 52

I dag skal jeg ta opp et tema som er utrolig vanskelig å snakke/skrive om siden det er lett å tråkke mange på tærne. Nå er jeg nok ikke redd for å være direkte eller fortelle hva jeg mener, det tenker jeg også å gjøre her, men jeg ønsker ikke å såre noen...Eller å få noen til å føle seg dårlig eller nedverdiget. Jeg kommer allikevel til å være veldig direkt i min tale.



Det har de senere dagene foregått en debatt i media mellom Kari Jaquesson og Jørgen Foss, nå vet vi at media legger gjerne til litt for å skape en ekstra debatt, men de er inne på et utrolig interessant tema.



Sånn jeg leser det så vil Jørgen Foss ha en debatt rundt nøkkelhullsmerkingen i dagligvarehandelen, da han mener at det kan forvirre allmenheten at f.eks en pizza kan få merking og ikke et eple. Mens Da Kari Jaquesson mener at det er god nok merking og kjennskap blant befolkningen til hva som er sunt å ikke, feilen sitter mentalt.

Personlig har eller er jeg ikke en sylfide selv, jeg har i grunn de siste årene variert 10 kilo men alltid tatt tak når jeg har følt at jeg har blitt for tung. Nå sitter jeg kanskje med en forhistorie som gir meg veldig god kjennskap til dette så jeg er nok ikke personlig det beste eksempelet. Jeg støtter derimot Kari Jaquesson i at det ligger mer i det mentale en kunnskap. ALLE som de siste 30 årene har tatt det første trekket av en røyk har visst at det er forbundet med helserisiko å røyke. Det er andre forhold som trigger oss til å gjøre det allikevel. Det er ihvertfall ikke mangelen på kunnskap, hvis ikke noen presser i deg en røyk når du er 2 år da. 

Samme er det med ernæring, nei det er ikke sikkert allmenheten sitter med en spisskompetanse god nok til å sette opp en kostholdsplan for en idrettsutøver. Det er heller ikke nødvendig for de fleste! Og ja det KAN være forvirrende at det skrives så mye forskjellig i mediene hver dag innen for "helse". Den ene dagen er det sunt å drikke melk den neste ikke, jeg vil allikvel ikke si at dette er grunnen til overvektsutfordringen som har oppstått. 


Den ligger i det enkeltes voksne menneskes valg. "mange barn råder eller har ikke muligheten til å styre dette på lik linje, men det er en annen debatt" Det er DU som legger i handlekurven og det er DU som åpner munnen for så å sette tennen i hva det en måtte være. Vis du blir litt bevisst på det fremover å se hva folk har i handlekurven, de som har litt ekstra tyngde er også de som legger kjente fetende varer i kurven. Winerbrød, sjokolade, brus etc. Og det helst hver dag, for de må jo få lov å kose seg litt...Det er jo en menneskerett å kose seg litt!

Det finnes noen veldig veldig få som kan skylde på en sykdom som har gjort dem overvektige, men det er faktisk så få at det ikke er verd å nevne. De fleste sykdommer kommer etter langtids usunt kosthold eller overvekt. De er IKKE medfødt!



Så kan vi jo på slutten her skape en liten debatt: Når du går i en bar er det bartenderens plikt å nekte deg mer servering hvis du er for full. Hva om vi hadde gjort det samme på "la oss si" Mcdonalds? Eller andre situsjoner, er det fordi vi ikke ønsker å krenke mennesker med overvekt at vi ikke kan gjøre det. Sett det til det ekstreme, det blir forbudt å ha større en så så stor døråpning inn til potetgull hylla...Vet dette er ekstremt og Personlig sier jeg ikke at det er slik det MÅ gjøres, men vil skape en debatt rundt det... 

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: Blogger om en hverdag med sosial angst. Sjekk ut min blogg: En tung tid

Haha.. Godt eksempel der. Hadde vært morsomt å vært flue på veggen om feite folk ble nektet mat på McDonalds :p

Personlig synes jeg at opplysningen er god nok, og at folk tar egne valg hva de putter i trynet. Folk må innse at det ikke er sunt å ha dessert/godteri/fast food hver dag. På samme linje som det ikke er sunt med overdrevne mengder av andre ting.

Da jeg var yngre hadde vi kun godteri på lørdagen, en liten pose hver. Da var det kun en i klassen som var overvektig. Nå om dagen er det de som er tynne/trente som skiller seg ut..
Dato: 26.09.2012 Tid: 11:12 URL: http://entungtid.blogg.no

Postet av: Diva Andrea

Overvekt og helse kan man da fint debattere...ingen blir sure eller føler seg tråkket på så lenge debatten foregår på en saklig måte uten bruk av nedlatenhet og unødvendig personangrep:) Personlig bruker jeg ALDRI F..ordet..vemmes bare av å skrive det...*feit*..et nedlatende og stygt ord som mange bruker når de skal mobbe. De som selv bruker slike ord om seg selv har ikke et godt forhold til seg selv mener jeg. Hvorfor skal man snakke stygt til seg selv eller om seg selv? Vi har et stort og godt ordforråd de fleste av oss så det finnes hundrevis av andre betegnelser man godt kan bruke:) FOr meg blir det hårreisende å bruke karakteristikker a la *lass med fet* når folk skal debattere overvekt...Spesielt med tanke på at mange, spesielt jenter/kvinner, spiser seg store etter overgrep/voldtekter/incest.....Som Holberg skrev; *Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor*...Og det er her jeg mener problematikken ligger. Snakker man med *matmisbrukere og gjør de bevisst på hvorfor de misbruker mat så vil sakte men sikkert misbruket stoppe, fordi man bevisstgjør...see:) Og ja, jeg har vært overvektig selv:)
Dato: 26.09.2012 Tid: 11:14 URL: http://divassjeselong.blogg.no

Postet av: sofilie

Det var et fint innlegg, og jeg er veldig enig med deg. Jeg er ingen sylfide og vet godt at det ikke er enkelt å ha et sunt kosthold. Jeg skulle ønske at overvektige hadde mennesker rundt dem som kommenterte et usunt kosthold på en konstruktiv måte. For selv om det er viktig å trene, så er det det vi putter i oss som er hovedårsaken til overvekt. Det kan være tøfft å motta et slikt budskap fra andre, men det viser at vedkommende bryr seg om deg. Jeg har noen slike, og selv om jeg kan bli sure på dem; så hjelper det at de holder meg i ørene.

Må jo si at en max døråpning inn til potetgullhylla er kreativt. Men det er et paradoks at den ene Rema butikken der jeg stikker innom, hvor stor del av butikken som består av chips, brus og søtsaker ift arealet. De må jo tjene enormt på disse varene ift til å ha et større utvalgt av matvarer.
Dato: 26.09.2012 Tid: 11:23 URL: http://sofilie.blogg.no

Postet av: MMA-Stian

Dette er definitivt et vanskelig og ømtålig tema. Men jeg er i utgangspunktet enig med deg at de eller fleste overvektige har i stor del seg selv å klandre.

Det er selvsagt noen sykdommer og medisiner som "hjelper" deg med å legge på deg, og jeg går jo selv på en av de store synderene, Kortison. Jeg la selv på meg neste 20Kg på kort tid etter å ha begynt, men jeg klarte også å ta av de samme kiloene ved hjelp av noe strengere diet og en god mengde trening. Og det er nettopp der utfordringen ofte ligger. Folk "orker ikke" å trene. Dette blir en ond spiral som veldig fort går veldig langt.

Jeg har selv venner som sliter med overvekt som jeg forsøker å overtale til trening. Det er vanskelig, og det kan jeg skjønne at det er, men det er ikke mye som skal til. En gåtur på en halvtime hver dag gjør underverker!

Men det er vankelig å ta grep alene, og det synes jeg ikke vi skal glemme! En hver kamp er vanskelig å ta om du ikke har støtte. Men det er forskjell på støtte og hvilepute.
Dato: 26.09.2012 Tid: 11:31 URL: http://StiansUltimateFight.wordpress.com

Postet av: Lioni

Ja folk vet ka de putter i seg, men er vel greit å ha noen andre å skjylde på ;P

Blir litt vanskeligere å nekte folk mat enn alkohol for det kan vel heller gjøre en person lei seg eller sint. Og de som selger det er jo ute etter å tjene penger.

Syntes det burde finnes litt flere sunne take aways :P Der en salat ikke koster hele 200 kr... :P

Her jeg bor er det kebab sjapper over alt, og de er kåret til byens beste, de dagene jeg er trøtt og sliten og ikke orker lage mat så er det veeeeldig vanskelig å motstå :P Men eg klarer det som oftest ved å holde ut til de stenger og så heller måtte lage noe sjøl hvis det er så krise:P

Jeg var i familiebesøk helgen som var. der hadde de masse kaker, hun ene hadde lagd en oreokake og siden det var lørdag så tenkte jeg at jeg kunne no tatt ett lite stykke, da sier min stemor: Men skal DU ha kake då?. Ehm ja... Ett lite stykke går vel greit, eg er ikke akurat svær, og eg har blitt såoass flink til ka eg spiser, då burde no eg få lov til å kose meg med ETT lite stykke. Etterpå sier moren hennes at jeg måtte bare forsyne meg da min stemor svarer at jeg er forsynt. Joda. takk då :P Man får en ganske kjip følelse av å bli nektet noe godt, Hvertfall når man har vært så flink :P
Dato: 26.09.2012 Tid: 11:32 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Linn-Anita

Må si meg enig med de som har skrevet før meg her, at dette var et fint innlegg. Som overvektig selv følte jeg meg absolutt ikke krenket av noe av det du skriver. Og du har helt rett: Det er vi selv som velger hva vi legger i handlevogna og putter i munnen.

Hva gjelder nøkkelhullmerkingen vil jeg egentlig ikke begi meg ut på den diskusjonen, da man i perspektiv av et sunt og variert kosthold vel ikke kan påstå at frossenpizza er sunt uansett hvor mange nøkkelhull du setter på pakka..

Er det Rimi tro, som i hvert fall en periode hadde en kampanje hvor alle kassene deres skulle være "sunne" - altså at de ikke skulle ha godteri i disse salgshyllene på kassene, men snarere minigulrøtter, sukkererter og liknende. Kiwi har også et bra tiltak, der du kutter prisen tilsvarende momsen på frukt og grønt. Men noe av det som hadde hjulpet mest, tror jeg, er om de hadde plassert alt av brus, godteri og potetgull bakerst i butikken og heller satt frukt og grønt nærmest kassa. Hva vil man da plukke med seg når man står i kø for å betale?
Dato: 26.09.2012 Tid: 11:38 URL: http://missgreeneyes.blogg.no/

Postet av: ordiord

Kari er flink til å dra frem enkelt personer.. det gjør vondt for den det gjelder. .... Snakke generelt er helt noe annet.... Må være plass til oss alle. Kan være sunn selv om en har noen kilo for mye.... Jeg vil ikke bli som kari hakkeson..
Dato: 26.09.2012 Tid: 11:45 URL:

Postet av: RAGNA ELISE-legg meg til som venn!

Kari har kanskje rett i det hun mener, men hvorfor skal hun rakke ned på en person for å få frem det hun mener? Bare fordi at hun er topptrent og over gjennomsnittet intressert i kosthold og trening, vil ikke det si at alle andre må være det også. Som om hun hadde slengt dritt til en overvektig person hvis hun selv hadde hadde noen kilo ekstra på kropper. Hun greier så absolutt ikke å sette seg inn i andre sine perspektiver, liv og følelser, hun virker utrolig selvopptatt og for meg virker det som om hun ser på seg selv som definisjonen av perfekt.
Dato: 26.09.2012 Tid: 12:10 URL: http://ragnae.blogg.no

Postet av: Lillasjel

Jeg er selv overvektig. Jeg har sluttet å ta meg nær av artikler som Karis og bruker ikke andre som unnskyldning. Jeg forholder meg kun til det jeg har som kropp. Jeg la på meg 20 kg når jeg var 18 år da jeg begynte med p-piller. Etter det har det gått oppover. De første årene, er så lenge siden at jeg husker ikke, var jeg nok ikke opptatt av kosthold og trim. Etterhvert viste det seg at jeg hadde lavt stoffskifte, som gir lav forbrenning og lite energi, trener du får hardt da, får du ikke energi men taper, men andre ord en liten utfordring. I tillegg har hatt nok insulin til 3 personer, insulin produserer fett. Jeg har hatt høye stresshormoner, noe man ofte har når man har lavt stoffskifte for man har ikke stressmestring. Masse stresshormoner lager igjen insulin som igjen produserer fett. Jeg spiser lite karbo, lager all mat selv, men er ikke flink nok til å trimme grunnet manglende energi. Jeg må hele tiden balansere, de dagene formen er der, går jeg så det suser, andre dager vil ikke kroppen være med og det kan ikke sammenlignes med at trener man nok så blir formen topp. Jeg har gode perioder der jeg kan gjøre masse, og da klarer jeg, men så kommer en periode som er dårlig og da går det rett og slett ikke an. Jeg var 4 uker på arb rettet rehab, var med på alle treninger og klarte meg godt, bedre enn forventet. Vi hadde sunn kost, lite karbo og lite fett, de andre gikk ned 3-5 kg, jeg gikk opp 3 kg. Ingenting av dette er unnskyldninger men det er ting som må tas med i beregningen når man skal gå ned. jeg er er ingen overspiser, eller latsabb. Jeg setter meg selv ikke i offerrollen, det vil si at om Kari sier det ene eller det andre, så må ikke jeg spise fordi hun sier det og jeg spiser ikke fordi jeg synes synd i meg selv. For meg er det nok mye hormoner som har ført meg dit jeg er i dag og skal jeg få bukt med det må jeg få de på plass. Det har jeg tatt tak i ved å prøve å bli frisk av stoffskiftet og har kuttet medisinene i håp om at jeg skal klare å produsere selv igjen. Allerede nå er stresshomonene fine, noe som gir meg håp men stoffskiftet er så lavt at energien blir deretter. Gå på fylla i 3 dager, kjenn hvordan kroppen er da, tenk at du skal gå med den kroppen i 17 år fremover og spør deg selv om du greier å trene maks selv om du vet at du blir ikke bedre. Ting er ikke svart/hvitt men like komplisert og variert som det er mennesker. Overvekt kan og være psykisk etter overgrep etc i barndommen og kan kreve psykologhjelp. Men.. det er bra det er fokus på hva folk putter i seg i dag, for det er tilfelle at aldri har det vært solgt mer lettprodukter og aldri har vi vært fetere. Noe er galt. første betingelse er at folk må finne ut hvorfor de er overvektig, ikke for å tilfredsstille andre, men fordi det er tungt for kroppen og så må de prøve å finne sin individelle løsning. Mange som har diabetes 2 i dag går med høy insulin lenge før det blir diabetes av det, hadde de tatt tak i kostholdet sitt før den tid, kunne de unngått diabetes mange av dem. Når mine barn var små hadde vi et nøkternt kosthold midt i uken og så var det lov å kose seg litt om helga, nå er det potetgull og brus til hverdags og folk lever på ferdigmat. Se på Hellstrøm rydder opp på søndagskveldene og bli inspirert til å lage maten selv
Dato: 26.09.2012 Tid: 12:48 URL:

Postet av: myfreakinreality

Jeg henger meg på tråden og sier meg enig i fint innlegg. Jeg kan ikke tenke meg andre som kan føle seg tråkket på av dette innlegget - da har man isåfall litt dypere problemer enn overvekten i seg selv.

Jeg er helt enig i at man bestemmer selv hva man putter i handlevognen. Om det er brus, sjokolde, epler eller appelsiner. Man trenger ikke å være Kari Jaquesson for å vite at eple er sunnere enn pizza med nøkkelhull , eller at fruktsalat er bedre enn smågodtet. VI vokser opp i et samfunn hvor det er umulig å ikke få med seg denne informasjonen med mindre man er både døv og blind.

Ragna: Jeg syns Kari Jaquesson er et fenomenalt forbilde jeg! Jeg tror helt ærlig at vi trenger et realt Spark i ræva når det kommer til kosthold for det er vitenskapelig bevist at Norge .. ja vi tar etter Amerika , og vi ser jo alle hvordan det gikk med helsen deres.

Og det du sier om at hun ikke klarer å sette seg inn i andres perspektiv, liv og følelser er rett og slett bullshit. Jeg har med mine egne øyne vitnet hva hun gjør, lærer og trener overvektige mennesker - og det er fantastisk. Hun er i mine øyne motsetningenen til selvopptatt når hun vier sin tid på å få andre mennesker til å bli fornøyde med seg selv.

Jeg har vært ganske overvektig selv, og anser meg selv ikke som idealvekt nå heller - men jeg vet forskjellen på sunt og usunt, hva man må gjøre og hva man burde holde seg unna. Tingen er å komme seg dit hvor man tør å si at du er sunn , for hvem tar vel en overvektig person som sier hun er sunn seriøst?

Hvorvidt noen vil være trent eller ikke er deres valg. Du kan være sunn selvom du ikke har sixpack ;)
Dato: 26.09.2012 Tid: 12:59 URL: http://myfreakinreality.blogg.no

Postet av: Tina A.

Godt innlegg og gode kommentarer!
Dato: 26.09.2012 Tid: 13:05 URL: http://oslotina.blogg.no/

Postet av: Siv-Inger

På 80 tallet begynte fokuset på fettet i kosten.Vi fikk utallige varienater av lett produkter. Vi trodde dette var sunnere produkter. Nå vet vi at fettet ble tatt bort og erstattet med karbohydrater. I kjølvannet av dette har fedme problemet vokst seg frem i hele den vestlige verden.

Å redusere karbohudratene (de raske først og fremst) er i tråd med de tradisjonelle kostrådene som er gitt i Norge de siste årene. Mindre sukker og mindre lyst brød. Fettet er ikke det værste, men i kombinasjon med karbohydrater blir det værre.

Å lære seg sunne vaner hjemme, lære seg gleden av å lage mat fra bunnen av, med rene matvarer (unngå lettprodukter) gir den kommende generasjonen et godt utgangspunkt. Det å bygge inn i ungene våre et sunt kroppsbilde er også viktig. Å ha et positivt kroppsbilde gjør at man tåler denne type debatt, selv om man kanskje har noen kilo for mye både her og der! Anbefaler å lese dette innlegget om dette med kroppsfiksering: http://residenssimonsen.blogg.no/1346890992_komplekse_komplekser.html

Også må selvsakt aktivitetsnivået opp! Det er jo viktig!
Dato: 26.09.2012 Tid: 13:14 URL: http://www.residenssimonsen.blogg.no

Postet av: Shani Maria

Drit bra innlegg! :D Kan jeg dele den? :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 13:17 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Selvsagt Shani Maria, og tusen takk :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:15 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Miichaelsen -Make your dreams come true

For litt over et år tilbake vill jeg antagelig tatt meg nær av det innlegget her - nettopp fordi jeg følte meg som verdens tykkeste person, og jeg følte at det ikke var min skyld.

Jeg vil presisere noe som er ekstremt viktig i forhold til mennesker, kropp og mat. SOSIALISERING. Og da tenker jeg mest på primærsosialiseringen. Fra du er liten er det foreldrene dine og familien din du ser opp til, det er på en måte de som har lagt fram veien du skal gå. I allefall de første årene. Sannheten er at du får mat og treningsvaner hjemmefra - og får du kebab på tallerknen fra du er 3 år så blir dette en vanesak, og ja, for lite kunnskap følger jo også med her. Når voksne ikke har nok kunnskap, så vil det kanskje ta litt tid før barnet lærer dette? Jada, noe av det vil man gå gjennom på skolen. Men, det er kanskje lettvint å spise den burgeren man får servert hjemme, i stedet for å si: mamma, skal vi spise grønnsaker?

Nå sier jeg ikke at dette er tilfelle for alle, men for mange. Når kunnskapen ikke kommer inn i tidlige år, så må det komme senere. Jeg er 22 år, og kunnskapen kommer først nå. Jeg har ikke en mamma eller pappa som trener eller spiser supersunt. Jeg er oppvokst med god gammeldags kost.

Når man blir eldre må man ta tak selv. Jeg innså det at å sitte som en strandet hval ikke var et liv jeg ville ha. Og klarte ene og alene å kvitte meg med en del kg, og jeg er fortsatt ikke ferdig. Jeg suger til meg all kunnskap jeg kan få, jeg får mer og mer interesse for det, og jeg finnes ikke lat lenger. Jeg kan trene til morgen og til kvelden, jeg lar være å spise godteri og kebab - og alt dette bestemmer jeg selv. Jeg trodde ikke selv at det var mulig - men det var det.

Når det kommer til McDonals så har jeg selv tenkt på det å nekte tykke mennesker å handle, for hvem klandrer de etterpå? For min del kan hele bedriften bli lagt ned og nedgravd - det er dårlig motivasjon, og har dårlig innvirkning på barn. Spesielt når barna blir dratt med på MaC'ern fra de er tre år..

Jeg dømmer ikke kraftige, for jeg vet selv hvor vanskelig det er å sitte der. Men sannheten er at alle gjør valgene sine selv. Sånn som at folk plukker opp røykpakka, uansett hvor mange og stygge advarsler som står der. Alle har egne meninger, alle bestemmer selv.
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:15 URL: http://miichaelsen.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Siv: Veldig enig i det du skriver her, jeg tror den største forskjellen som har skjedd de siste 30 årene er nivået av aktivitet i tillegg til at vi er bedre stilt bedre økonomisk noe som gir oss større tilgang hvis ønskelig til tilleggsernæring, hvis vi skal bruke et pent ord :) Skal få lest det :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:18 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Tina A.: Tusen takk for det, kult om du liker og deler det også :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:20 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

myfreakinreality: Det er helt riktig, man kan være sunn uten sixpack, faktisk rent kroppsligsett er det er det sunnere med "litt" fett på kroppen en å være "nesten" uten.

Vi har nok flere fordommer mot å ta i mot råd fra de som er overvektige, det betyr ikke at rådene er av dårligere kvalitet. På godt og vondt så bedømmer vi mennesker også ut i fra det ytre...Uten å gå for dypt inn på det!

Så bra at du har gjort en snu operasjon, holdt på lenge?
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:25 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lillasjel

Jeg vil legge til litt til på innlegget jeg hadde før her og det er å si at den største utfordringen når kroppen ikke bestandig er på din side, det er å vite når skal jeg pushe meg og når skal jeg la være. er det latskap i dag eller er det kroppen som ikke vil. Siste uken har jeg hatt nok med å gå til postkassen og å ta en klesvask og lage middag, det er hva kreftene har strekt til med. Men andre dager når man kjenner seg fin form har man lyst til å ta i litt mer. Jeg har en løype på 5 km, jeg bruker å gå. de gode dagene kan jeg føye på med en gulvvask i tilegg. Men det vanskelige er å vite når kan jeg pushe og når skal jeg la være. Hvis du møter en mann ute på byen som slår deg ned så du blir sengeliggende noen dager 80 % av gangene du møter han, så møter du han med en viss skepsis kan du si:) Det er en stor utfordring for meg, for jeg vil så gjerne, men så blir man litt redd og. Da er det vanskelig å vite hva som styrer, for velger man feil og pusher når man ikke skal, da blir det i ro sitting igjen og det frister heller ikke. Samtidig så må man presse seg litt skal kroppen bli i bedre form for har man lavt stoffskifte og høy insulin så er kosthold og trim de viktigste hjelpemidlene man har:)
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:28 URL:

Postet av: Jarle Skoie

Lillasjel: Så utrolig bra at du har reflektert såpass godt over dette og ser på muligheter som kan gjøre det bedre for din kropp. Det at du reduserer eller kutter ut medisinen tror jeg er en vesentlig faktor.

Jeg tror faktoren av light produkter er liten i forhold til det faktum at vi er mindre aktive. I dag tar vi bilen 400 meter til butikken fordi bæreposene er så tunge...Vi har mer stillesittende arbeidsstasjoner og vi bruker rulletrapper kontra vanlige. Vi skal liksom fraktes så enkelt rundt som mulig. All denne SPARINGEN av energi er faktisk det som skaper lite energi.

Det er på ingen måte lett å forandre vaner, spesielt ikke når utgangspunktet er tungt/dårlig, jeg syntes derfor at det er utrolig motiverende å høre at du virkelig vil dette. Det er ut i fra hva jeg kan lese tydelig at du har fått endel av sykdomsforløpende tilknyttet overvekt. Lavt stoffskifte, diabetes hormonell ubalanse etc.

Jeg er også enig i at psykiske forstyrrelser kan ha en innvirkning som er stor på hvordan man både behandler kroppen og hvordan det fungerer. Da tenker jeg på det hormonelle eller balansen i kroppen om du vil.

Episoden du refererer til med 4 uker trening og sunt kosthold er det vanskelig å ta stilling til fordi jeg ikke kjenner flere detaljer. Hvis man spiser for lite karbo og fett vil kroppen jobbe motsatt. Den vil gjøre alt den kan for å holde på det den har. Sette kroppen på sparebluss.

Fortsatt å la deg inspirere av Hellstrøm, han er kanskje ikke den sunneste jeg kjenner, men han er virkelig flink til å få frem gleden av å lage god mat med naturlige råvarer. Det er viktigere en mye annet...

Det handler om livsstilsendring Unngå dietter og slikt. http://playinshape.blogg.no/1347451507_slutt__slank_deg_diet.html
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:43 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

RAGNA E: Da "tror" jeg du misforstår hennes utsagn i form av medias vinkling i denne saken dessverre. Det her handler ikke om å være topptrent eller ikke. Hun rakker heller ikke ned på Jørgen som person heller. Det hadde heller ikke hatt noe for seg å gjøre. Han og hun forsovit er begge like klar over hans situasjon og det har i grunn ingenting med dette å gjøre. Det handler om å sette søkelyset på en problemstilling, ikke personlig angrep..
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:47 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

ordiord: Man kan helt klart være sunn uten å være "tynn". Det å være veldig "tynn" eller ha for lav fettprosent er faktisk ikke sunt det heller :) Så det har du helt rett i. Jeg kan aldri tenke meg at hun ønsker at alle skal bli atleter heller. Det her handler ikke om person angrep. Det er kun medias fremstilling. Les mellom linjene.......Husk at media alla VG skriver for å selge!!! Glem aldri det.
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:49 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Linn: Hyggelig å høre :) Jeg tror de fleste nøkkelhullsmerket eller ikke klarer å skille mellom det meste av mat. Hva som er sunt eller ikke.

Kiwi har i tillegg såvidt jeg vet lagt inn momsfritak, eller tilsvarende momsfritak på nøkkelhullsproduker.

Personlig ser jeg ikke så mye etter det merke akkurat.

Vi har valgt å hjemme nikotin produkter. Kanskje vi skulle hatt obligatorisk annen etg i butikker. Kun der var det usunnheter.....

Vet jeg satt det på spissen :=) :=)
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:53 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: Det siste der er jo direkte mobbing i mine ører......

Tro meg etter noen år i utelivsbransjen så vet jeg at folk kan bli både sinte og lei seg når de blir nektet tilgangen til alkohol. Og hadde det vært opp til utestedene ville de ikke stoppet sjenkingen da de også er sårt opptatt av kr.

Ingen tvil om at vi savner "sunnere" alternativer til fastfood. Det finnes jo noen varianter heldigvis, som thai, og kinamat, det er som oftes bedre. Det vanskeligste stede å finne et sunt alternativ "uten om knaskegullerøtter" er på bensinstasjoner. Hvis de har salat er det 45 gram kjøtt og masse grønne blader.
Dato: 26.09.2012 Tid: 14:58 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

MMA: Ja det stemmer det Stian, det er ikke lett. Og faktisk så er dagens samfunn dessverre slik at vi blir tilbyd alt for mange fristelser. Hele dagen hver dag...

Det er ikke alltid lett å så på egne ben, nå vet jeg at du trener mye det samme gjør jeg selv. Og det er ikke slik at jeg gleder meg helt vilt like mye hver gang jeg skal trene. Det er jo en kamp for meg også, den kampen handler mye om å skape motivasjon til å trosse de tankene hvor man får lyst til å legge seg på sofaen. "trene først så sofan"

Syntes det er moro å se at du virkelig går all in om dagen Stian :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:03 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

sofilie: Tusen takk for det.

Ja det er viktig å skille mellom konstruktiv tilbakemelding og mobbing. Da blir ofte effekten stikk motsatt. Jeg har en Onkel som alltid kommer bort å griper tak i magefettet mitt hver gang vi sees. "det er ikke så ofte" så spør han hva dette er.

Det er ikke alltid lett å bruke det til noe positivt, men det motiverer meg faktisk til at neste gang jeg treffer han så skal han få kjenne på noe annet en fett ihvertfall :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:07 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Diva Andrea: Der er du inne på et utrolig viktig tema Diva Andrea, det er ofte at det kan ligge noe psykisk bak det å bli "matmisbruker" det er faktisk ikke alltid man vet så mye om forholdene til den overvektige man møter. Samme gjelder alkoholikeren eller den narkomane.

Når man kommer opp på det nivået så blir det faktisk en sykdom i seg selv ofte. Da psykisk.

Det er veldig viktig å skille mellom å mobbe å komme med konstruktiv kritikk!!!
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:11 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Blogger om en hverdag med sosi: Kan jeg være flue på veggen sammen med deg?
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:12 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Lillasjel: Det er jo "et" utrolig vanskelig spørsmål å kunne svare på når jeg ikke sitter på mer informasjon.

Det er jo ofte slik at viljen er større en gjennomføringsevnen, men som du sier så går du fort på en smell hvis du pusher for hardt.

Det kan høres ut som det er flere faktorer som spiller inn her. Og jeg tror på ingen måte at du kjemper noen lett kamp, heldigvis er jeg overbevist om at du kommer til å klare det.

Du HAR motivasjonen som skal til, og det er ikke alltid så mye som skal til. Husk at resultater tar tid. Du merker det gjerne mer på psyken en på kroppen i starten :) Stå på, du kan vis du vil. Og vilje det er vi jo enige om at du har nok av :)

Det kan også være smart å oppsøke veiledning!
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:18 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Miichaelsen: Så flott skrevet og så utrolig bra at du virkelig er på vei dit du ønsker å være :) blir glad langt inni meg når jeg leser dette!

Stå på videre, og sug til den kunnskap, det er slik med det meste, hvor mer man kan jo morsommere er det :)

Bra at du legger fokuset også på foreldrenes rolle i dette. Kommer til å at det i et senere innlegg ved en annen anledning :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:24 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Miichaelsen -Make your dreams come true

takk for det, koselig å høre ! :)

det er helt riktig. Det er også derfor det er så viktig å få kunnskapen inn fra starten av, så kan det være gøy hele veien - og ikke minst så blir det en vanesak :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:37 URL: http://miichaelsen.blogg.no

Postet av: idaoolsen

se innlegget mitt her: http://idaoolsen.blogg.no/1348604581_plus_size.html#comment
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:37 URL: http://idaoolsen.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Miichaelsen: Jepp, vane = livsstilsendring. Det er jo forandring i vanen vi søker :)

Kunnskap er makt!
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:40 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

idaoolsen: http://playinshape.blogg.no/1348060953_glem_vekta_bruk_den_i.html

http://playinshape.blogg.no/1347451507_slutt__slank_deg_diet.html
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:41 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: myfreakinreality

Fant ikke ut "svar tilbake" knappen hos deg Jarle, så svarer tilbake med ny kommentar ;)

Min snu-operasjon har vært ganske humpete for å si det rett ut!

Jeg var ganske overvektig i en alder av 14 år, men pga både psykiske og fysiske smerter fant jeg ut at nå var det nok. Det var nok her jeg opprettet interessen for kropp og kosthold - på godt og vondt. jeg startet skikkelig usunt med bare frukt ( ja, for det er ikke sunt med BARE sunt heller ;)) og gikk drastisk ned i vekt. Denne klarte jeg selvsagt ikke å holde da jeg begynte å spise normalt igjen.

Igjen - her kunne valgt å fortsatt være den tykke personen med dårlig selvtillitt, eller jeg kunne ta tak i probleme mine. jeg valgte sistnevnte.

Nå har jeg ihvertfall skjønt at man må spise for å bli fit, og man må ta tiden til hjelp. Jeg går ned, men også veldig opptatt av å holde muskelmassen. Det er jo det som er fint spør du meg :)

MEN jeg er også glad i å kose meg med venner og familie så jeg fordømmer ikke det kakestykket engang iblant for å si det sånn ;)

Det gjelder å finne balansen, og hvis man velger å åpne øynene sine - så finner man den :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 16:32 URL: http://myfreakinreality.blogg.no

Postet av: RAGNA ELISE-legg meg til som venn!

Jeg misforstår ikke, skjønner teksten. Jeg vet at hvis jeg hadde vært Kari, hadde jeg så absolutt IKKE utpekt en person. Synes rett og slett det er ufint. Greit nok det hun skriver, om hun ikke hadde utpekt en person, det virker bare feil fra min side.
Dato: 26.09.2012 Tid: 20:15 URL: http://ragnae.blogg.no

Postet av: Lioni

Ja kinamat <3 Syntes de burde kjøre ut.

Jeg har litt hveteallergi, og jeg prøver å ikke spise det, men det er jo hvete i alt! Bortsett fra sunn mat. som man må handle inn og lage og styre på. Jeg har ikke alltid tid til å lage mat pga guttungen. og sånn er det nok med veldig mange andre og. og da tyr vi til fastfood. som er usunt (og full i hvete:P)
Dato: 26.09.2012 Tid: 21:03 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

myfreakinreality: Høres ut som du er på veldig rett spor i mine øyne. Det står respekt av å ha oppnådd det du skriver om her. Husk at jeg er ikke akkurat mager selv, og jeg unner meg både en dessert i ny og ned og en fest om det skulle være ønskelig. Det gjelder å kjøre en stil som man er tilfreds med! Ikke noe sånn super diett opplegg. Det å ha kontroll på kroppen er noe en må konsentrere seg om hele livet. Og faktisk så blir det "vet det ikke er ønskelig" men en større utfordring etterhvert fordi forbrenningen går nedover med årene.

Som sagt så virker det som du er virkelig på rett kurs, fortsett på den. Og jeg er enig med det, det er penere med litt muskler en ravmager kropp. "min personlige mening"
Dato: 26.09.2012 Tid: 21:05 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: Det tar faktisk ikke så lang tid å lage sunn mat nødvendigvis, det kan ofte gå fortere en fastfood :) :) jeg har vel bare rukket å legge ut en oppskrift, men den lager jeg på 5 minutter fra jeg starter til jeg kan begynne å spise... eller 6-7 ihvertfall

http://playinshape.blogg.no/1346268390_sunt_middagstips_som_.html
Dato: 26.09.2012 Tid: 21:39 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lioni

Ja, men eg er så dårlig til å tenke meg fram til mat når eg er stresset. og så hater eg den dumme oppvasken eg må ta meg tid til etterpå :P Så jeg spiser kokt kylling og salat nesten vær dag. for det lager seg sjøl :P

Skal gå inn å se :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 21:45 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: har jo hørt om værre varianter, men det er VIKTIG å ha et variert kosthold uansett. Hvis ikke får du ikke i deg det du trenger av næring slik at kroppen og hodet ditt skal fungere optimalt vettu :) :) Sa "pappa", men det er faktisk sant...Det å lære seg enkle men gode og sunne retter er alfa omega....men ja, du må ta oppvasken!!:*(
Dato: 26.09.2012 Tid: 21:50 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lioni

Ja eg vet variert er viktig, men blæh :P hehe. Eg tror eg ikke er designet for å være aleine skjønner du. For når jeg er sammen med noen så kan jeg lage frokost lunsj,middag og kvelds til denne personen, og da lager jeg jo til meg selv i samme slengen og lager forskjellige ting. Men når det er bare meg så driter jeg liksom i det :P Og når man i tillegg ikke har vaskemaskin såå gidder eg bare ikke :P Eg lager mat til min sønn hvertfall :P Gleder meg til han kan spise det samme som meg :P
Dato: 26.09.2012 Tid: 22:14 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: hehe, kjenner du mange som er DESIGNET for å være alene? :) :)

Men er noe i det du sier, er ikke like spennende å lage til seg selv, da velger man ofte lettvinte løsninger.

Bra at du er flink til å lage mat til din sønn! viktig at de ikke vokser opp på kun fastfood.

Startet dagen bra i dag?
Dato: 27.09.2012 Tid: 08:59 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lioni

Ja det er vel noen som er det :P Som ikke har tid til forhold og kun vil leve singellivet :)

Nei han skal ikke vokse opp på fasfood :) Jeg kommerf fra en familie der man lager alt fra bunnen av. Greit nok jeg gidder ikke det til meg selv, men jeg syntes det er sååå kjekt å gjøre det til andre så då blr det å gjøre det til han :) Så håper eg at eg kan holde han mest mulig unna junk :P

Eh nei :P I natt har han våknet vær time omtrent, så jeg var kjempe sliten når det var påtide å stå opp :P Han er visst i en seperasjonsangst fase. Men no sover han ute, og det pleier han å gjøre i 3 timer så då får eg slappet av :)

Din da?
Dato: 27.09.2012 Tid: 09:44 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: Det er merkelig å se hvor mye tid man klarer å skaffe til veie når man treffer et interessant menneske :)

Det er godt å høre :)

Søvn er viktig, men ikke alltid like lett når man har barn som man må forholde seg til. Hvor gammel er din sønn?
Dato: 27.09.2012 Tid: 12:24 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lioni

Det er sant :)

Han er nesten 8 mnd, og har aldri syntest noe om at eg skal få sove :P hihi
Dato: 27.09.2012 Tid: 13:32 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: Hehe, det kan jeg tenke meg :) det bedres vel etterhvert...:) for vi håpe
Dato: 27.09.2012 Tid: 15:22 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lioni

Jada, det gjør det nok. når han blir tenåring så sover han vel hele tiden :P
Dato: 27.09.2012 Tid: 17:19 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lioni: haHAHAHA
Dato: 27.09.2012 Tid: 19:19 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lioni

;P
Dato: 27.09.2012 Tid: 19:29 URL: http://lioni.blogg.no

Postet av: Slittejoggesko

Jeg er veldig enig med deg.

Vi alle har en forskjellig hverdag, men jeg synes det er viktig at man planlegger (spesielt dersom man har små barn i hus). Jeg bruker 1 dag i uka på å planlegge alle middagene og de mindre måltidene, kjøper inn... forbereder, fryser det eller setter det i kjøleskapet. På de dagene jeg vet jeg må stå opp "skit tidlig", lager jeg på forhånd røra til proteinpannekakene, tar meg fem minutter å steke. Alt handler i grunn om å planlegge.

Ser også at ei jente skriver hun la på seg 20 kg på grunn av bruk av p-piller. Vil bare poengtere at ja, man kan legge på seg litt når man starter med pillen. Det har med vannsamlingen i kroppen å gjøre. Gestagenet i pillen kan jo også gi økt matlyst, men det er ikke noe som står på lenge.

Den gjennomsnittlige vektoppgangen ligger på 1,5 kg. At man skylder på p-pillene for en så stor vektøking... gjør meg egentlig bare "skitforbanna" som vi sier på godt trøndersk.

Det er på tide å være ærlige med seg selv, gjøre noe med det. Ikke sitt i sofaen å skyld på alt i hele verden. Kjøp deg en jævla kalender, planlegg uka di! Slutt å syt.

"The best way to predict the future, is to create it!"

Takk for det.
Dato: 28.09.2012 Tid: 02:07 URL: http://slittejoggesko.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Slittejoggesko: Planlegging er ordet slittejoggesko, det gjør det lettere å gjennomføre. Ingen kan si at de ikke har tid til å planlegge ihvertfall, for det er jo virkelig tidsbesparende.

Angående P-pille er jeg glad vis du tar deg av den debatten, jeg som Mann har vel strekt strikken langt nok med dette innlegge. Hvis jeg begir meg ut på noen debatt innen effekten "bivirkninger" innen p-pillen så tror jeg at jeg graver min egen grav.....

Likte ordtaket ditt i bunnen.

Morsomme planer i helgen
Dato: 28.09.2012 Tid: 11:11 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits