Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

TØR å sett dere et mål og fortell de rundt deg om de! Start med å legg igjen et MÅL her.

Publisert: 24.09.2012 @ 12:44 Kategori: Blogg Tøffe kommentarer: 34

"Bare de som tar sjansen på å gå for langt, kan finne ut hvor langt det er mulig å gå"

Det er faktisk slik at over 90% av Norges befolkning mener at det lønner seg å skrive ned sine mål. Da fortrinnsvis et sted som gjør at du leser det daglig eller nærmest daglig. Det vil være en motiverende faktor for å nå dem, hvorfor er det da bare 10 % som gjør det?

Innerst inne tror jeg faktisk at de fleste vet viktigheten av å sette seg mål, det være seg innen næring, privat, eller sportslig. Personlig så tror jeg faktisk ikke folk tør å gå ut med sine mål fordi man er redd for å "mislykkes". Jeg vil på påstå at de som ikke tør å gå etter målene "drømmene sine er mer mislykkede en ALLE som faktisk prøvde uten å lyktes.



Det meste vi gjør i livet gjør vi fordi vi har et mål med det, jobb, utdanning hvorfor skal det da være ille å sette seg mål med treningen. Og faktisk tørre å spesifisere dem. Det er jo ikke slik at hvis du begynner på en utdannelse "f.eks lege" da sier du ikke at målet er å være litt på skolen å bli litt smartere. Målet du har er jo å bli utdannet lege. Ja hva om du ikke blir det da, skal du legge deg ned å begynne å grine eller må du du kanskje sett deg et nytt mål? Eller må du inn med en forandring for å fortsatt nå ditt mål selv om det tok noe lengre tid en hva det opprinnlige målet var. Hva ville du ha valgt? 

Hvis du ikke har et konkret mål med treningen hva skal du da jobbe mot? Tør å sett konkrete mål, ikke at du skal bli sterkere i knebøy, det er for vagt. Sett en tid du vil fullføre det løpet på. Da skaper du motivasjon og både til å trene og å skaffe deg nok kunnskap til å nå målet. Hvis du ikke oppnår målet i første forsøk, ja da lager du et nytt mål eller så finner du mer informasjon om hva som skal til for å nå det neste gang. Stopp aldri med å sette mål selv om du ikke lykkes første gang. 



Mål trenger ikke være noe ekstremet heller, det kan faktisk være at du skal gjennomføre 1 sykkeltur hver uke de neste 10 ukene. Personlig liker jeg litt mer konkret målbare mål, at du etter 10 uker skal sykle runden på DEN tiden. Litt skjønn og litt utgangspunkt bør du ta med i betraktning, sett høye mål, men ikke så høyt at du mister motivasjonen halvveis. Det er den største feilen de fleste gjør!

"If you always do what you always did, you'll always get what you always got"



Tør så skriv ned målene dine og del de gjerne med andre. Da vil du føle en forpliktelse oven for disse til å jobbe mot de målene du har presentert. Personlig så har jeg gjort dette i form av bloggen, men man trenger ikke gjøre det så ekstremt. Det kan gjøres så enkelt som å ha det på skjermbilde på pc'n eller på mobilen. Da minner man seg hele tiden på hvilke mål man jobber mot. Når jeg våkner om morgenen " ta i dag som et eksempel" kl 0615 for å svømme før jobb er jeg ikke alltid like gira. Det er ikke sånn i mitt hjem eller hode at jeg alltid bare spretter opp frisk som en fisk, jeg er like menneskelig som alle andre. Forskjellen er at jeg har laget en forpliktelse ovenfor meg selv og ovenfor de mange hundre som er innom min blogg. Det motiverer meg til å dra meg opp og gjennomføre etter beste evne. I dag endte dette med en fantastisk svømmeøkt :) Tror at hvis jeg hadde tatt tiden at jeg ville ha satt ny rekord med glans.



Vi har også opparbeidet oss litt frykt for endring "tror jeg". For de aller fleste må endringer til får å nå de målene man har satt seg, endringer må også gjøres underveis.

"Alle ønsker DET, de aller fleste vil DET, men de færreste er villige til å legge inn den innsatsen som kreves for å oppnå DET" Jarle Skoie""

Så hva gjør vi da? Ja vi definerer oss klare mål og tør å fortelle de til andre (behøver ikke være hele Verden), Del gjerne opp i flere delmål hvis dette gjør det lettere for DEG å bli motivert. 

Det å ikke nå sitt mål betyr ikke at du har mislyktes, ved å ikke ha noe mål er du dømt til det. 

Når du ditt mål så belønn deg med et nytt mål, du har bevist for deg selv at det er mulig med hardt og målrettet arbeid. Det vil resultere i noe positivt uansett på sikt.

 

Hva er ditt mål? start med å skriv det ned her, da er du godt i gang. Ingen mål er for små og ingen for store!!!

 

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: Miichaelsen -Make your dreams come true

Jeg har så mange mål at det er helt skummelt. men jeg er på vei mot de fleste av dem, og har allerede gjennomført ting jeg ikke trodde var mulig. Så jeg er umulig å stoppe, deilig følelse egentlig : )
Dato: 24.09.2012 Tid: 12:49 URL: http://miichaelsen.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Miichaelsen: Så fantastisk flott :) Har du et mål du vil dele?
Dato: 24.09.2012 Tid: 12:54 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lilli

"Problemet" mitt er at jeg er content...har ingen ambisjoner og mål eller drømmer fordi jeg er skit fornøyd der jeg er i livet, hvor jeg suser og duser, koser meg, gjør det jeg liker hele tiden....jeg er der jeg skal være og går videre derfra med å holde alle muligheter åpne...

....men som kinesisk ordtak sier: Don't be afraid of going slowly. Be afraid only of standing still". Jeg tenker at det gjelder absolutt alle områder i livet, spesielt med tanke på det du skriver om her om målsetting og ambisjoner; det gjøkke noe at det ikke går kjapt for seg bare man beveger seg mot målet...., men bruker også ordtaket for min egen del: selv om jeg er content der jeg er og bare holder masse muligheter åpne, så betyr det ikke at jeg har stagnert eller vil være stagnert...jeg må hele tiden være åpen for nye innspill, impulser og bevege meg litt rundt omkring og se hva som skjer der ute.

Summa sumarum: har bare et dagens mål i dag og ikke noe langtidsperspektiv mål...målet i dag er å sykle til Ringshaug og være med på bootcamp, så sykle hjem til Vear og drive med shaolin utøyning som jeg inkorporerer med yoga. Har allerede løpt moderat i dag morges og tatt teoriprøven..... og det holder med bare et dagens mål til i dag før dagen ebber ut, så er jeg content. :-)
Dato: 24.09.2012 Tid: 12:55 URL:

Postet av: Lilli

Æh! Lyver litt gjør jeg jo...har jo som mål og ta lappen....og det er noe jeg både liker og ikke liker å gjøre i hverdagen....men ellers mener jeg det jeg skrev...en dag kanskje jeg får litt mer ambisjoner og mål, og da tør jeg nok å satse skal du se. Men foreløbig holder det for meg å være content i nuet;-)
Dato: 24.09.2012 Tid: 12:59 URL:

Postet av: Miichaelsen -Make your dreams come true

hehe kan jo dele ett. jeg har allerede gått ned 25 kg, men skal ned 10 kg til : ) et mål jeg har vært bestemt på lenge : D
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:00 URL: http://miichaelsen.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lilli: Da vil jeg si at du har masse mål på en dag Lilli :) Husk at mål kan være alt fra å sykle 3 ganger i mnd til å reise til New York innen 4 mnd. Det behøver ikke være innen trening :) Det å drømme/jobbe mot noe er også med på å skape lykke vettu :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:05 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Lilli: :) der kan du se :) Jeg vet at du er flink daa ;)
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:06 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Miichaelsen: Da har du garantert vært flink :) Lite tips, husk at du ikke må gå for raskt ned, da forsvinner det mye muskler/styrke :)

All creed's til deg :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:07 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lilli

Takk, Jarle. :-) Innså da jeg leste detteinnlegget en gang til pluss kommentarer pluss pluss, at man har rett og slett forskjellige krav til hva et mål er. For jeg tenkte egentlig ikke over at det var deep shit mål det jeg gjør i dag, mens andre kan se på det som å bestige mount everest bare å prioritere det jeg gjør i dag med trening. Og det gjelder for dine mer langsiktige mål: for mange er det som å ville dra til månen, mens for deg er det bare et mål du gjør og må gjøre og fordi du liker det.

Krav til seg selv og mål til seg selv er altså to forskjellige ting. Jeg krever MYE av meg selv i hverdagen og i nuet, men setter ikke mange langsiktige mål.

Bare fabulerer litt Jarle. ER 100% enig i alt du har skrevet og bare supplerer med masse tanker mens jeg liksom gjør noe smart på fritiden min (skal på sjøen om en ukes tid ca, så burde makse ut all fritiden nå med alt annet enn å fylle kommentarfeltene dine med fyll) ;-) Masse god dag og på gjensyn for ny yoga ytelse..håper du har gjort leksa di...skal se om jeg får kopiert arka til deg slik at det blir litt lettere å gjøre leksa di.
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:29 URL:

Postet av:

fint innlegg! :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:32 URL: http://amaliehanson.blogg.no

Postet av: meberg

Bra skrevet :-)
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:37 URL: http://meberg.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lilli: :) må smile litt av deg min Yogasjef :) Du er dyktig vettu :) Og har mange små mål hver uke, det fungerer veldig ofte like godt som STORE mål langt frem i tid.

Jeg har faktisk tatt et par solhilsner, men burde absolutt fått til flere. Skal øve lit mer før vi tar runde to...Mye som skal inn i programmet vettu :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:51 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Anonym: Takk for det :) Har du satt deg noen mål?
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:52 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

meberg: Tusen takk for det :) Har du satt deg noen mål?
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:52 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: meberg

Har satt meg mange mål ja! :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:56 URL: http://meberg.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

meberg: Det er veldig bra, skriver du dem ned? og eventuelt deler de med mennesker rundt deg? eller holder du de personlig?
Dato: 24.09.2012 Tid: 13:58 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Anders Hermansen

Hei Jarle. Flott innlegg dette her :) Det med konkrete mål er viktig for å holde fremgangen og motivasjonen. Må ha noe å jobbe mot.

Her er mine delmål som jeg skal nå innen 6.november:

Kondisjon: En spesifikk runde som skal jogges på 35min.

Fettprosent: Under 20%

Fett kg: Under 18,5kg

Muskelmasse: unngå fall

Trening: 2 styrkøkter og 2 joggeøkter/kondisjon pr uke.

Benkpress: 1RM 70kg

Knebøy: 6 repetisjoner med 2x24kg kettlebell

Kroppshev: 1RM med 17,5kg undervekt (hjelpevekt).

Etter facebook innlegget mitt om vektnedgangen har jeg fått noen muntlige kommentarer med at "nå er du vel ferdig". Men det er jeg absolutt ikke, det er alltid nye mål å jobbe mot! Fint å ha mål som ikke omhandler kroppsvekt i kg.
Dato: 24.09.2012 Tid: 14:07 URL:

Postet av: Jarle Skoie

Anders Hermansen: Så fantastisk bra Anders, du har gjort en imponerende jobb, i tillegg har du satt deg nye mål. Som du sier, du er jo ikke ferdig, man er faktisk ikke ferdig med kroppen før man mister pulsen. Det er litt som med et hus, det finnes alltid rom for forbedringer. små eller store.

Så utrolig bra at du i tillegg har satt deg mål som ikke har bare med vekt å gjøre.

Virker som du i en fantastisk driv, det må være utrolig deilig.

Love it <3 Stå på Videre Anders, jeg føler med. Ihvertfall på det du deler :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 14:19 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: meberg

Skriver dem ikke ned, men av og til deler jeg med folk hva jeg har lyst til å gjøre senere i livet og sånt :-)
Dato: 24.09.2012 Tid: 14:21 URL: http://meberg.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

meberg: Prøv å lag deg ET mål som du skriver ned som du SKAL klare innen 3-6 mnd. Sett en spesifikk dato, sjansen for å jobbe mer systematisk mot målet er mye høyere da, Skriv det gjerne ned et sted slik at du blir påmint det ofte. Gjerne her også :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 14:24 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: meberg

Hm, jaja - kansje jeg får prøve å skrive ned noen mål for 3-6 mnd til! :-)
Dato: 24.09.2012 Tid: 15:13 URL: http://meberg.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

meberg: Do it :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 15:15 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Glemte kriser 2012

Fint innlegg!

vi er fire engasjerte elever som prøver å sette mer fokus på glemte kriser i verden. Derfor har vi laget en blogg og håper du vil ta en titt! Vi trenger all den hjelpen vi kan få for færre dør når flere vet!
Dato: 24.09.2012 Tid: 16:04 URL: http://glemtekriser2012.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Glemte kriser 2012: Takk for det :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 20:40 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Fitness Maren

Mitt mål er å konkurrere i bikini fitness i Norway Open neste år. Jeg har laget bloggen min for å forplikte meg til målet mitt, og jeg vil også inspirere andre jenter til å trene styrke! Det å dele mat- og treningsvaner er noe jeg ser på som viktig.

Virkelig inspirerende innlegg!
Dato: 24.09.2012 Tid: 20:50 URL: http://fitnessmaren.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Fitness Maren: Tusen takk for det, utrolig kult mål :) Det liker jeg virkelig, leste ditt nyeste innlegg også :) du virker motivert og klar, har troa på at du får det til :)

Noen delmål også, da tenker kanskje på styrke mål etc.
Dato: 24.09.2012 Tid: 20:57 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Fitness Maren

tusen takk!

jo tenker på å klare det dobbelte av egenvekt i knebøy, markløft. Og egenvekt enn så lenge i benkpress.

Det å klare dips, chins og pullups alene er også noe jeg håper på å få til.

Klarer litt over egenvekt i knebøy, så er over halvveis på den ;)
Dato: 24.09.2012 Tid: 21:05 URL: http://fitnessmaren.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Fitness Maren: Hvilket tidsperspektiv har du på dine mål?

Liker at du sikter høyt :)
Dato: 24.09.2012 Tid: 22:04 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Slittejoggesko

Mine mål... hm?

1. Jeg skal bli mye sterkere fysisk. Ble en lang sommer med reising og jobbing, så treningssenteret og vektene ble lagt på hylla, det ble dessverre kostholdet også!

2. Jeg skal ta en "Petter Northug" før året er omme, haha!
Dato: 24.09.2012 Tid: 22:23 URL: http://slittejoggesko.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Slittejoggesko: Digget den siste der, klarer du å definerer hva "mye sterkere" er, i form av antall kilo løftet, eller repetisjoner av egen kroppsvekt etc? Da får du et konkret mål å jobbe mot, noe som gjør at du kan sette et nytt mål når du har nådd det. Har du noe perspektiv på det første?

Stå på! DU er Flink
Dato: 25.09.2012 Tid: 10:10 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Fitness Maren

Det har jeg ikke helt satt meg, tar det heller som det kommer :)
Dato: 25.09.2012 Tid: 15:50 URL: http://fitnessmaren.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Fitness Maren: :)
Dato: 25.09.2012 Tid: 22:42 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Divamamma

Gode råd det her!!! Visualiser målet kan være lurt:)
Dato: 27.09.2012 Tid: 14:20 URL: http://divamamma.wordpress.com

Postet av: Jarle Skoie

Divamamma: Ja tør du å skrive ned ditt mål her da Divamamma?
Dato: 27.09.2012 Tid: 15:22 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits