Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Proteiner, hva er det egentlig? Like viktig uansett om du trener eller ikke!

Publisert: 13.09.2012 @ 10:35 Kategori: Kosthold Tøffe kommentarer: 14

De aller fleste har hørt ordet protein! Det kan være snakk om det fra noen som trener, læreren på skolen eller via reklame/media. Men hva er egentlig protein og hvilken funksjon har de i kroppen vår? Nettopp dette har jeg tenkt til å forklare deg i dette innlegget.

Artikkelen starter under bilde:

Protein er faktisk livsviktig for alle uansett om du trener eller ikke, men de som trener bør/har nok høyere fokus på å få inn nok og riktig protein. Dette for å få mest mulig effekt ut av treningen de legger ned.

Protein er i gruppen makronæringsstoffer (protein,karbohydrater,fett) i kroppen vår. Proteiner er aminosyrer som er satt sammen i forskjellige strukturer, vi har ca 20 forskjellige i kroppen til en hver tid. Vi velger å skille disse sammensettningene i 2 deler, essensielle og ikke essensielle aminosyrer. De ikke essensielle aminosyrene kan kroppen produsere selv mens de essensielle MÅ vi få inn ved inntak (MAT,DRIKKE).




I en normal voksen mannekropp er det ca 11-12 kg protein hvor av ca 50% av dette er i musklene. Protein er jo kroppensbyggesteiner, men det har også mange andre funksjoner. Som immunforsvar, frakt av oksygen og CO2,  oppbygging av skjelettet +++. Det er altså ikke kun muskelbygging som mange tror. 

Som energikilde fungerer ikke protein spesielt godt, det er ca 4 kcal i 1 gram protein, så viss du får inn for lite av de andre makironæringsstoffene fett/karbohydrater vil kroppen til slutt stjele energien fra proteinet. Det er ikke ønskelig fordi da mister proteinet dens opprinnelige funksjon.




Noe som skiller protein fra de andre makronærinsstoffene er også at det ikke finnes noen lagre av disse i kroppen. Derfor er det viktig at man gjevnlig inntar proteinrik kost, det vil si i hvert måltid helst. Dette uavhengig om man trener eller ikke. Hvis man ikke er fysisk aktiv trenger ikke kroppen like mye protein, men det er fortsatt viktig for at kroppen skal fungere. "da skjønner dere kanskje hvorfor jeg er i mot super kurer/superslanking etc) trykk på dette og les!!!

Går man litt dypere inn i protein så snakker man ofte om det proteinet ikke har så god kvalitet. Med det så mener man hvor stor del av proteinet som er essensielt (kroppen kan ikke produsere det selv) Vi deler også inn i to type matvarer vegitabilsk (korn,grønnsaker) og animalske (kjøtt,egg,fisk) Og det er de animalske matvarene som er den høyeste essensiell protein kilden. (protein deles opp i mye flere typer protein, men dette er kun for at dere skal få e forståelse av protein)




Spiser man variert kost (Norsk kost) vil de fleste få i seg nok protein, behovet blir større når man trener, det har også betydning hvilken type trening man utfører. Bytt ut farseprodukter med rene kjøttprodukter!!!!

Hvis man er normalt fysisk vil man trenge 1-1,5 g protein pr rene kilo muskel på kroppen (kroppsvekt uten fett) 

Trener man utholdenhet vil det være 2-2,5g pr rene kilo muskel

Trener man styrke vil behovet være 3-3,5g pr kilo rene kilo muskel

Dette er tatt fra generelle tabeller, så noe variasjon kan det være. Det kommer jo selvsagt også ann på mengden trening, alder osv.

 

Har du kontroll på hvor mye protein du inntar hver dag?

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: Alexandra Faustina Engelhardt

Jaaaa! :D
Dato: 13.09.2012 Tid: 11:22 URL: http://alexandraengelhardt.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Alexandra Faustina Engelhardt: :)

Viktig med proteiner :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 11:43 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Alexandra Faustina Engelhardt

Og viktig og følge opp helt til du ikke klarer en dag uten (;
Dato: 13.09.2012 Tid: 12:01 URL: http://alexandraengelhardt.blogg.no/

Postet av: Malen

Bra artikkel! Proteiner <3
Dato: 13.09.2012 Tid: 12:34 URL: http://mollyandthecity.blogg.no

Postet av: KunnskapsrikTrening

Har kontroll ja :) Viktig å vite at proteiner blir lagret som fett om vi inntar for mye.
Dato: 13.09.2012 Tid: 13:14 URL: http://kunnskapsriktrening.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Malen: Tusen takk for det :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 13:25 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

KunnskapsrikTrening: Det er helt riktig :) som igjen er energi reserver vi kan bruke når kroppen trenger det, den klarer derimot ikke å lage essensielle aminosyrer igjen av det :/
Dato: 13.09.2012 Tid: 13:33 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Sant så sant!! :D Proteinpulver er viktig uansett :) Drikker proteinpulver hver eneste dag :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 13:48 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Flink jente :) da har du sikkert en sunn kropp
Dato: 13.09.2012 Tid: 13:51 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Shani Maria

Hehe ja :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 14:02 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: siwberg

Jeg har tenkt over det flere ganger, men syns det er så vanskelig å følge med på alle matvarene. Jeg ser liksom mest på karbohydrater og kalorier i næringstabellen bak produktene, men sjeldent på protein. Så kanskje jeg burde begynne å gjøre det.. Men spiser mye kjøtt og egg etc, så tror det går i boks altså. Bare greit å vite :- )
Dato: 13.09.2012 Tid: 20:08 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: hvis du er flink til å velge rene kjøttprodukter, så kommer du ofte langt. Så kommer det jo litt an på treningsformen din, altså styrke eller utholdenhet.

Morsomt å også legge bevisstheten litt inn mot dette, syntes du ikke? :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 22:25 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

Jo, skal prøve å følge mere med på det :- ))
Dato: 14.09.2012 Tid: 05:41 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Det er nok lurt, det vil nok gi resultater på sikt skal du se.
Dato: 14.09.2012 Tid: 08:53 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits