Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Slutt å slank deg, dietter er for de som skal stille i fitness!

Publisert: 12.09.2012 @ 14:05 Kategori: Kosthold Tøffe kommentarer: 96

Målet ditt må endres hvis du ønsker å være slank til sommeren, du ønsker å være Trent til sommeren med mer muskler og lavere fettprosent. 




Alt for mange slenger seg på diett trenden som media har skapet. Det skal slankes, hvordan slanke deg på 10 dager, hvordan få sommerkroppen på 3 uker etc. Og ja, de aller fleste klarer å motivere seg til 10 dager med en suppekur eller at de regelrett sulter seg. Hvis vi ser på litt forskning på feltet så viser mange rapporter at 90 % er tilbake til utgangspunktet eller tyngre etter 8 uker.

Sexy?




Hva er da poenget? I den korte perioden du har gått på en superdiett har du i tillegg mistet muskelmasse så kroppen er faktisk i enda dårligere forfattning en den var før du startet. Dietter er for idrettsutøvere som skal stille i fitness/bygging eller i bestemte vektklasser hvor de må ned i fettprosent i korte perioder. Det disse også gjør før konkurranser er å ta ut masse vann av kroppen. Jeg har selv gjort dette i bryting, på det meste gikk jeg ned 6 kilo på ett døgn ved å sitte i varmtvann og svette uten å drikke. (sunt neppe), men man tåler en slik belastning engang i blant. DET GIR INGEN LANGVARIG EFFEKT PÅ VEKTEN DIN

 




Hva DERE egentlig vil: Dere vil trene opp muskelmassen (mer muskelmasse forbrenner mer fett) og redusere fett over tid "Livsstilsendring". Går dere for raskt ned vil dere ikke klare å bevare muskelmassen. Se nøye på bildet under:




Tynnfeite damer/ (menn) er faktisk værre en overvektige mennesker. Tynn er ikke sexy i 2012/2013/2014----Trent er sexy. Dere får også mye bedre holdning på kroppen deres. Det er mer attraktivt en en spagetti-banankropp.



DET ER IKKE GJORT PÅ 10 DAGER Å KOMME I FOR UANSETT HVA MAN PRESSER SEG IGJENNOM!!! TENK LANGSIKTIG, HVA KLARER DU Å GJENNOMFØRE OVER TID??? DET ER SPØRSMÅLET!

Trener du regelmessig og er kosthold-bevisst vil du automatisk øke muskemassen og gå ned i fettprosent.  

96 Tøffe kommentarer

Postet av: Kristina sin vei - Strong is happy

AMEN !!! :D Digger dette innlegget :D
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:15 URL: http://kristinasinvei.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Kristina: Så hyggelig, post det gjerne videre :) :) Da blir jeg super glad, på facebook, gjøres enkelt i bunnen :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:17 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Mia

Enig i det meste. Bortsett fra at tynn ikke er sexy. JEG synes tynn er mer sexy enn trent. Og smaken min får jeg ikke gjort noe med. Ikke vil jeg forandre den heller ;) fjernt av deg å sitte å fortelle andre hva som er sexy og hva som er attraktivt. Som om du alene har fasiten på det. Smaken er forskjellig, vet du!
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:26 URL:

Postet av: myseecret

Bra skrevet!

Og det er helt sant! jeg var en av dem som sultet. og jeg utviklet spiseforstyrrelser. Men casen for meg er at jeg trives faktisk bedre som litt"overvektig", enn supertynn.

Jeg vet jeg burde trene, men har ikke krefter til dette helt enda.
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:26 URL: http://myseecret.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Mia: Det er klart det med hva som er attraktivt er MIN personlige mening og kan variere.
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:28 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Åshild W. Eikeland

Likte virkelig dette innlegget. Mange som lar seg lure av disse diettene som står i aviser, blader osv, og lar seg rive med. Går ned mange kg, og går like fort opp igjen. En runddans.

Skinnyfat er ikke pent, beklager til de som er det. Men jeg syns ikke det er fint. En fin jentekropp, er en kropp som er trent eller generelt sunn. Som man ser rundt forbi på blogger/treningsforum osv; Fit is the new skinny ;)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:35 URL: http://www.aashildeikeland.blogg.no

Postet av: Shani Maria

Bra innlegg!! :D Kan jeg dele det? :D Jeg sier selvfølgelig at jeg har hentet det ifra deg ;)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:35 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

myseecret: Litt fett på kroppen er absolutt ikke feil:)

Håper du snart får i gang energien, og bra at du har innsett at du har hatt spiseforstyrrelser så du har fått tatt tak i det.

Husk 20 minutter gåtur er også trening, mye bedre en ingenting. Og det gir energi
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:35 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Det må du så gjerne gjøre :) Tenker du å dele på blogg eller face eller begge deler???

Send meg gjerne link :) :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:36 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Åshild W. Eikeland: Så utrolig hyggelig at du likte det :) hjelp meg gjerne å spre det ut :) Enten ved facebook eller link på bloggen, eller aller helst begge deler :) :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:37 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: myseecret

Takk for rådet om gåturen :) tror faktisk jeg skal starte med dette. så kan jeg heller bygge på når jeg er klar. Tusen takk :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:37 URL: http://myseecret.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

myseecret: (",) Lykke til, si gjerne i fra om hvordan det går :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:38 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: lifehappens

Veldig enig :) jeg bruker lang tid på å gå ned i vekt! For jeg vet jeg raser like fort opp igjen ved hurtig slanking. Jogging med hundene, å små treningsøkter etter joggeturen har gjort sitt de siste ukene. :) Å eter så det tyter! Hjemmelaget med gode råvarer og godt kjøtt, fisk, etc.
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:50 URL: http://lifehappens.blogg.no

Postet av: Frklillemone

For ett fantastisk innlegg, må si jeg er enig i det du skriver, og har selv lært på den harde måten det meste av dette... Jeg gikk på diett etter diett etter diett, og mistet kontrollen, og alt ente med at jeg la på meg snart det dobbelte av hva jeg gikk ned... Jeg tok til slutt valget at dette gikk ikke, etter ti år med spiseforstyrrelser og dritt bestemte jeg meg første januar at nå var det nok, og jeg begynte å trene, spise sundt og har klart å gå ned snart 20 kilo, samtidig som jeg trener styrke, jeg er ikke fornøyd med meg selv, langt i fra, men jeg er mer fornøyd med livsstilen med sunt kosthold og trening, enn jeg noen gang har vært på en diett... Elsker allerede bloggen din etter de få dagene jeg har fulgt den, så takk for at du la meg til som venn!
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:51 URL: http://www.frklillemone.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lillemone: Så utrolig bra :) Det er så hyggelig å høre om solskinns historier som det der :) ofte er det jo slik at man selv må erfare. Du har jo virkelig tatt av mye hvis du har gått ned 20 kilo siden januar "applaus til deg"

Så har du sikkert merket at du har mye mer energi ved ett sunt kosthold???

Utrolig glad om du deler innlegget :)

Tusen takk for varme ord
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:54 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Diva Andrea

Jeg har siden medio mars gått av meg 9 kg..mangler bare 1 kg så er jeg i mål:)), spiser sunt og har et daglig kaloriinntak på ca 1400 kcal. Jeg går 90 minutter middels intensitet 3 ganger i uken, har fibromyalgi så kroppen tåler ikke all verden. Det har tatt tid men det skal det gjøre...kvikk-quick-fix er ingen tjent med hva vektnedgang angår..been there-done that!!
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:54 URL: http://divassjeselong.blogg.no

Postet av: pulchie.

kan jo være folk som sliter veldig med selvbilde da, som vil slanke seg fordi de er misfornøyde med segselv. og som da føler sulting f.esk er best.
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:56 URL: http://www.pulchie.blogg.no

Postet av: Marlene

Amen
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:57 URL:

Postet av: Shani Maria

Tenkte kanskje her på bloggen? :) Ell, hva vil du? :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 14:59 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Diva Andrea: Jeg vil jo si at 9 kilo er utrolig bra på så kort tid. Kcal inntak er jo ett veldig komplisert regnestykke, det har med muskelmasse, energibruk, forbrenning, Hva inntaket består av pluss pluss å gjøre. Det virker jo som du har funnet en utrolig bra vei ihvertfall.

Kjenner ikke så godt til Fibromyalgi :/ Men jeg har skjønt at det kan være viktig med uttøying blant annet, har du prøvd ut Yoga/pilates?
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:03 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

pulchie.: Ja dessverre er jo det ofte en motivasjon for å gå til slike tiltak, det er jo ofte dessverre i mangel på viten.

Det er derfor nå viktig å få ut budskap som dette! Det gir ikke økt selvtillit på sikt med jojovekt noe mer en det gir noen bedre kroppsfølelse. Det med kortvarig glede er noe vi dessverre alt for lett begir oss ut på. Jeg som alle andre. Vi blir påvirket av mediu/og reklame. Tenk deg hvilken glede det gav deg 5 min minutter etter du spiste sjokoladen...du husker det ikke engang...Jeg sier ikke at man aldri skal kose seg...
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:07 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Marlene: :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:07 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Ja gjerne det :) blir super glad om du i tillegg tar det på face :) det gir god reklame :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:08 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Diva Andrea

Du kan lese litt om det her:)) Kcalbehovet har jeg fått via VG`s Vektklubb, og den er utregnet utifra alder/jeg er 48, høyde 171 og aktivitetsnivå...

http://www.apotek1.no/skjelett-muskler-ledd/fibromyalgi?gclid=CMb3lfGNsLICFcF3cAodGgoAgw
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:08 URL: http://divassjeselong.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Diva Andrea: Har de med muskelmasse i beregningen?

Interessant, jeg ville fortsatt tro at yoga/pilates ville være en god behandlingsform...Hadde vært morsomt om du prøvde det ut. Det skader ihvertfall ikke å prøve tenker jeg, ihvertfall så hjelper det :) :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:13 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Diva Andrea

Det tror jeg ikke....vanskelig å si hvor mye muskelmasse man har sånn på direkten når man blir forespurt på nettet:)) Han som diagnostiserte meg(ekspert i Tønsberg), hans pasienter har blitt bedre i perioder av svømming og /eller varme bad og da gjerne boblebad. Noen foreslo fysioterapi....as if....har man som meg fått så mye juling som barn at man har utviklet fibromyalgi så tåler man ikke fysioterapi, å bli knadd og massert....liker ikke:)) Vinterperioden er verst, kulden gjør os stivere i kroppen, så på sommern er jeg sååå mye bedre. Sol og varme hjelper i bøtter og spann for denne skrotten ihvertfall:)) Men også det å spise sunt, merker forskjell fra jeg startet i vektklubben til nå...mye bedre psyke og mer stabil i humøret...hurra:))
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:21 URL: http://divassjeselong.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Diva Andrea: Det er jo utrolig bra at du merker forskjell i positiv retning. Det med det psykiske har nok mye med kostholdet å gjøre. Et sunt kosthold berører nesten psyken mer en kroppens fasong :) Har du brukt varme bad? Er vel nesten bare Active Badeland som har det i Tønsberg område, ihvertfall offentlig.

Du har kanskje muligheten til å søke støtte til varmeopphold i utlandet på vinterstid.

Ja fettprosent og muskelmasse må gjerne måles med maskiner :/
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:30 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Frklillemone

Jeg har hatt en helt utrolig forandring på livet mitt, jeg har mer energi, og føler meg bedre med meg selv, og jeg kan råde andre til det samme ! :) Innlegget er delt på facebook, vil bli delt på lillemonesiden min der, og jeg skal dele det på bloggen min! :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:35 URL: http://www.frklillemone.blogg.no

Postet av: Shani Maria

Ok! :D Deler det samtidig på facebook :) Så skriver jeg til slutt at jeg har hentet innlegget ifra deg :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:35 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Linn-Anita

Det er flere som har slike "bodyscan"-vekter, som visstnok forteller kroppens vanninnhold, muskelmasse etc bare ved at du står på den. Kjenner du noe til disse og deres pålitelighet?
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:38 URL: http://missgreeneyes.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Lillemone: Tusen takk Lillemone :) Har du egen faceside? Hva er adressen?
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:38 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: Tusen takk Shani Maria :) Du er snill ...:D
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:39 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Linn: Jeg har selv stått på en slik for ett par år siden, kan ikke si at den va helt pålitelig, men den gir jo en indikasjon ihvertfall. De har en slik på spenst og på velhotel, også har de en litt annen variant på Active husker jeg, er en stund siden jeg trente der. Den måler du styrke med også. Har ikke prøvd den selv.
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:43 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Frklillemone

http://www.facebook.com/pages/Frklillemone/243912532298075 :)

Der ligger den :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:45 URL: http://www.frklillemone.blogg.no

Postet av: ut

Så fint at jeg har funnet deg! :)

Småfeit her, som virkelig har lyst til å legge om og komme i form. Jeg vil ned 10 kilo i første omgang, men lurer da på hva du syns om at jeg starter slankekalaset med en "lynkur" mens jeg samtidig gjennomfører 45-60 minutter rask gange 5 dager i uken. Når jeg da er nede mine 10 første kilo, kommer jeg til å begynne å trene på helsestudio.

Det er av praktiske grunner at jeg ikke enda kan starte trening på helsestudio.

What du you think? :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:48 URL: http://www.ut.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Lillemone: Tusen takk :) likte siden din også :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:52 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

ut: Da vil jeg heller anbefale deg å gå ned 4 kilo og beholde musklene (eventuelt øke muskelmassen) og ikke ta noen diett for en rask start. Da vil du etterhvert gå gradvis raskere ned i vekt fordi du har høyere muskelmasse. Max, og da mener jeg max ned 1 kilo i uken. Går du mer ned en dette mååå du spise mer. Husk å få inn nok protein fett og karb. hvis ikke vil du få mindre energi, spesielt når kroppen din får mindre fett. I tillegg vil du oppleve med en diett at kroppen din "samler alt av næring" når dietten er over. KUTT UT DIETT, livsstilsendring er ordet!

Spis heller bevisst. beregn 4-6 mnd på 10 kilo, det er ideelt. Så bør du også trene noe styrke. Du trenger ikke helsestudio for å trene styrke. Det kan du fint gjøre på stue gulvet :)

Var jeg streng nå?? :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 15:57 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: minhundtinka

Like innlegge ditt veldig... mye bra skrivet der....:))))
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:04 URL:

Postet av: Jarle Skoie

minhundtinka: Tusen takk for det :) :) Kult om du sprer det videre
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:05 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: minhundtinka

Jeg gikk ned 60kilo på 1år. trente samtidig... alt fungere en epriode.. men så mistet jeg mye i kroppen pga karbopotiner pluss pluss....Der fikk jeg lite hjelp til.. til å med personelig trenern jeg hadde mente jeg ikke skulle ha i alt dette i meg.. hva skulle jeg tro på???
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:06 URL:

Postet av: Blogger om en hverdag med sosial angst. Sjekk ut min blogg: En tung tid

Som jeg skulle sagt det selv :) Trent kropp er tusen ganger finere (og sunnere) enn skinn og bein.
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:10 URL: http://entungtid.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

minhundtinka: Er ikke helt sikker på om jeg forstod hva som var casen din Tone? Hva hadde du fått for mye av og hva fungerte"er" ikke? Og hva mente din personlig trener?
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:11 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Linn-Anita

Jeg har prøvd slike både hos Family Sports Club og gjennom Herbalife (som jeg endte opp med å kutte ut etter tre dager og ikke har vurdert å prøve igjen), de ga meg cirka samme resultat på muskelmasse. Den Herbalife bruker fortalte mer enn den hos FSC, blant annet indre fettprosent (eller hva det heter - det som er farligst).

I mange tilfeller burde blant annet leger vurdere å benytte seg av slike vekter, i stedet for å se blindt på BMI. Min BMI er ikke noe jeg er stolt av, heller ikke min vekt, men når man ved å stå på en bodyscan-vekt finner ut at ca 50 % av kroppsvekten er muskler - så syntes jeg ikke at det var så ille allikevel (selv om jeg er fullstendig klar over at jeg med fordel kunne gått ned noen kilo). Målet mitt er å gå ned i vekt ved å endre kosthold og livsstil, til jeg kommer til et punkt hvor jeg selv trives og synes jeg ser godt ut.Om min BMI noengang kommer til å være såkalt normal - det er en helt annen historie.

Jeg er forresten helt enig med deg i at trent er sexy, bare det ikke blir for mye av det gode.
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:15 URL: http://missgreeneyes.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Linn: er veldig enig helt til du skriver "til jeg kommer til et punkt hvor jeg trives og syntes jeg ser godt ut" ikke stopp der. livsstilsendringen er som i ordet over hele livsløpet. Ikke at du skal lengre ned i vekt eller no, men fortsett å vær bevisst på kosthold og trening.

BMI er forhistorisk. forteller ingenting om din helse tilstand "what so ever".

Syntes det er utrolig hyggelig at du vil gjøre en endring, det er det som teller. Det handler om livskvalitet uansett hva man sier. Jeg sier ikke at en fit kropp garanterer deg en bra livskvalitet, men jeg garanterer at et sunt kosthold og regelmessig trening bedrer den (uavhengig av vekt)

Leger burde vært mer ærlige på den fronten, og merk kunnskap skulle kommet inn i skolevesenet på område!
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:24 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Linn-Anita

Har ikke tenkt å glemme alt som har med kosthold og livsstil og gjøre bare jeg når det punktet, det var mer rettet konkret til selve vektnedgangen.

Leger har alt for lite kunnskap på dette området og burde desidert lært mer. Det er ikke noe moro når legen ikke tror på deg når du sier hvor mye du veier (første hint om at det er noen muskler involvert, kanskje?), for deretter å titte bekymret på PC'en før han ser bort på meg og uttaler at "de vil nok også være opptatte av dette med vektnedgang" - etter kun å ha spurt meg om høyde og vekt (relatert til en utredning jeg skulle ha på sykehuset). Jeg har sett mennesker på type "Slankekrigen"-programmer som er større enn meg, men veier mindre. Nok et bevis på at BMI er udugelig.

Føler kommentarene mine blir nesten litt vel personlige til tider, men det er veldig godt å få svar på ting man lurer på og synspunkter man har :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:33 URL: http://missgreeneyes.blogg.no/

Postet av: Barbie

Fint innlegg, men vil påpeke noen få ting her.

1: det er ikke alle som ønsker å øke muskelmassen sin, så ikke gå ut i fra at dette er hva alle ønsker. Jeg lever i konstant frykt for å få synlige muskler ettersom jeg finner dette frastøtende på en kvinnekropp, og ønsker heller ikke å gå opp i vekt (muskler veier mer enn fett). For meg er tallet på vekten like viktig som flat mage, og selv om jeg så hadde utstående ribbein herfra til månen, ville jeg likevel blitt pinlig berørt over å ha en vekt på fks 70 kg.

2: Grunnen til at mange går opp i vekt etter endt diett, er fordi de begynner å spise slik de gjorde før de begynte på diett. Dermed er det kanskje ikke så rart at alle kiloene kommer på igjen. Dog er det fullt mulig å gå på diett og beholde vekttapet, så lenge man er villig til å legge om kostholdet når dietten er ferdig istedenfor å gå tilbake til tidligere spisevaner.
Dato: 12.09.2012 Tid: 16:54 URL: http://www.bimbobarbie.blogg.no

Postet av: siwberg

Veldig bra skrevet! Er så enig med deg. Må jo innrømme at overskrifter som "Kuren garanterer deg et langvarig vekttap" osv, men jeg har aldri prøvd det , og kommer nok aldri til å prøve det heller. Det er bare ikke så enkelt som å ta en pille og sulte seg, så er du frisk og sunn.

Målet mitt er jo selvfølgelig å gå ned i vekt, men vil gjøre det på en ordentlig vis så jeg kan være stolt av det etter på. Vil stå på, å gjøre en hard innsats, å kunne si at "did it on my own" istedet for at jeg vet det er pillene eller kurene jeg må gå på resten av livet for å kunne holde meg slik.

Men veldig bra du skriver det! ^^
Dato: 12.09.2012 Tid: 17:19 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Postet av: Trine

Så ufattelig enig med deg i dette!
Dato: 12.09.2012 Tid: 17:41 URL: http://www.fjernekviser.com

Postet av: Jarle Skoie

Linn: Personlig er bra vettu :)

Jeg er veldig enig at leger burde øke kunnskapen sin, eventuelt være så store at de henviser videre når de selv ikke sitter inne med den kompetansen som trengs.

Jeg har sett mye av det motsatte av slankekrigen også, da man liksom skal være overvektig, men har 7-8 prosent fett på kroppen.
Dato: 12.09.2012 Tid: 19:13 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Barbie: Jeg er veldig enig i punkt nr 2, dessverre viser alle rapporter/registreringer at så mye som 90 % av alle som går på diett dessverre ikke gjør nettopp dette :/ Det er grunnen til at jeg vil at folk skal tenke mer langsiktig for å nå målene sine.

Det skal virkelig mye styrketrening til for de aller fleste jenter ( med normal østrogenproduksjon) for å legge på seg noe særlig muskler.

Personlig vil jeg ikke ha spesielt store muskler i det hele tatt. Jeg syntes ikke det er pent, jeg er jo på vei ned. For store muskler på jenter er heller ikke "min" personlige favoritt. Det blir nesten opp til hver enkelt. Men med økt styrk VIL kroppen få en penere holdning (ikke pukkelrygg) Man unngår skader. Og med trening får man bedre mental helse. Det siste gjelder også ved et sunt kosthold.
Dato: 12.09.2012 Tid: 19:19 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Tusen takk Siw:) Det er hyggelig å høre! Så for man i tillegg mange andre gode effekter, bedre holdning. sunnere mental helse etc. Så det er ikke bare vekten som spiller inn.

Hva gjør du for å nå målet?
Dato: 12.09.2012 Tid: 19:21 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Trine: Så hyggelig å høre :) Kult om du deler innlegget på facebook eller bloggen din :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 19:22 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

Jeg prøver meg litt på å spise mindre karbohydrater. Har lært en del om redusert karbo, jeg tør nesten ikke skrive lavkarbo, siden det er så mange formeninger om det. Hva er din mening egentlig?

Også har jeg hevet meg på treninga da, trener 4x4 intervaller og styrketrening. Prøver å ha litt variasjon, men :-)

Tok før bilder her en dag, men jeg tør ikke legge dem ut for det var ikke pent! Kanskje jeg tør å legge ut når jeg kan legge ut ETTER bilder :p hehe
Dato: 12.09.2012 Tid: 19:29 URL: http://www.siwmberg.blogg.no

Postet av: Kvelstad

Kan ikke du få ned hva man bør og ikke bør spise, og hvorfor :) Jeg vet iallfall at jeg ikke kan så mye om kosthold. :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 20:30 URL: http://www.kvelstad.blogg.no

Postet av: lineinspirasjon

Hva som er fint er vel opp til hver enkelt å bestemme. Selv er jeg fascinert av sterke, allsidig godt trente kropper. Ordet slanking finnes ikke i mitt vokabular. Jeg heier, som deg på livsstilbegrepet.
Dato: 12.09.2012 Tid: 20:38 URL: http://lineinspirasjon.blogg.no

Postet av: Mima

Det er forskjell på slankepulver og sunn, god, vettug mat. Hva tror du kroppen selv foretrekker? ; )

Det er altfor mange som i sin desperasjon etter å bli som "idealet" stresser og presser kroppen på en veldig usunn måte.. Galskap, synes jeg.
Dato: 12.09.2012 Tid: 20:44 URL: http://mima.blogg.no/

Postet av: Annette bakstad

Bra innlegg :))
Dato: 12.09.2012 Tid: 20:56 URL:

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Jeg er nok ikke for lavkarbo dessverre, det KAN da umulig være sunt for hjerte og kar pluss levra og nyrene, galle etc som skal skille alt dette fettet ut. NEI sier jeg. Sunt fett JA, alt for mye fett fordi at kroppen forbrenner fett med fett, NEI Du har helt rett, veldig mange meninger, for meg er lavkarbo like dumt som enhver annen slankekur, at du går ned i vekt er det ingen uenighet om, men er det verd helsen?

Høres ut som du har et bra treningsopplegg :) det liker jeg :)

Når det kommer til bilder må man selv føle at det er greit å legge dem ut. Det før bilde jeg hadde, der fjernet jeg tagen i sommer for å si det slik....

Eneste som ikke har likt etter bilde er min mor :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 21:36 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Kvelstad: oj, det var et utrolig stort spm lille venn :/ æææ det krever sikkert 10 innlegg......

Kort fortalt, spis rene kjøttprodukter, ikke farseprodukter, spis grønnsaker HVER dag. Velg heller grove kornprodukter kontra loff varianten (ikke la deg lure av at de legger inn farge i brødet, mørke brød er ikke nødvendigvis grove) Ingers rugbrød, godt og sunt. Unngå sukker mest mulig. Da hjelper du kroppen å holde blodsukkeret gjevnere. Spis også 5-6 ganger hver dag. Få i deg sunt fett, advokado, mandler etc. hver dag. eller ved tilskudd, anbefaler selolje
Dato: 12.09.2012 Tid: 21:41 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

lineinspirasjon: Ja det er opp til hver enkelt. Siden det er en personlig blogg har jeg nok ikke vært helt objektiv når det kommer til akkurat det punktet i innlegget :/

Hyggelig at du er enig i resten :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 21:43 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Mima: Da er vi veldig enige er vi ikke Mima?
Dato: 12.09.2012 Tid: 21:44 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Annette bakstad: Tusen takk for det annette :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 21:45 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Mima

Jo, det er vi nok : )
Dato: 12.09.2012 Tid: 21:49 URL: http://mima.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Mima: :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 22:36 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

Har du lært noe om lavkarbo? Jeg gikk nemlig et år på folkehøgskole der vi lærte om hele kostholdet. Vi lærte ikke å spise lavkarbo da, da dette blir litt ekstremt. Men vi lærte å spise ekte mat, ikke lettprodukter, og uten e-stoffer. Laga hjemmelaga og nøyt det meste.

Tenker ikke bare på å gå ned i vekt heller med det å spise mindre karbohydrater, og jeg ser ikke på det som en slankekur i det hele tatt. Jeg ser på det som slik skal jeg leve resten av livet. Det er en livsstilsendring som skal vare, hvis ikke ser jeg ikke poenget.

Det er mye opp og ned i media og andre saker, og jeg har ikke noe imot folk som mener noe annet, og prøver ikke å overbevise deg. Jeg bare etter jeg lærte mye om lavkarbo, så var det som om et lys gikk opp for meg om at alt plutselig ga veldig mening :p Men, det er min mening.

Hehe, jeg likte det "etter" bildet ditt hvertfall, og er veldig spent på framgangen du har fram til det neste! Du har jo vært kjempeflink^^
Dato: 12.09.2012 Tid: 22:53 URL: http://siwmberg.blogg.no

Postet av: Shani Maria

Bare hyggelig :) Har lagt det ut ;)
Dato: 12.09.2012 Tid: 22:58 URL: http://www.shanimarias.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Tusen takk for det :)

Ja det finnes veldig mange meninger om det i media, det gjør det vanskelig for folk flest å ta et standpunkt (vite hva som er rett og galt)

Håper du får en fortreffelig natt, her er det natta ihvertfall :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 23:00 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Shani Maria: :)
Dato: 12.09.2012 Tid: 23:02 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

God natt! ;-)
Dato: 12.09.2012 Tid: 23:09 URL: http://siwmberg.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: :) takk det samme til det, eller kan vel heller spørre om det ble det :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 09:19 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

Det ble en god natt, våknet fult uthvilt og heiv meg opp av senga og løp opp trappene i hoppbakken i trondheim! ^^ Dødssliten :-D
Dato: 13.09.2012 Tid: 16:23 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Postet av: Kvelstad

Raskt og enkelt ^^

Jeg syns du kan ta et slikt innlegg en dag ;)

Takk for gode tips. Men må nok skuffe deg, i morgen skal jeg lage Sjokolade- og appelsin muffins + bacon Muffins.. så kan vel starte på et litt bedre kosthold etter helga ;p hehe
Dato: 13.09.2012 Tid: 19:43 URL: http://www.kvelstad.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Så flink du er :) i granåsen? der det ikke det hoppbakken heter?
Dato: 13.09.2012 Tid: 22:21 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Kvelstad: Det kommer nok til å komme innimellom skal du se :)

Det er lov å kose seg litt ekstra noen ganger :) :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 22:24 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Tingeling

Er veeeeldig enig med det du skriver. Eg elskar å trene - og ete sunt (sjøl om det kanskje ikkje vises på meg). Kluet er at eg har stoffskifteproblem og sliter med å komme ned i vekt. Men duuu kor treninga har hjelpt på holdninga - eg har ikkje lengre like svai rygg, og ser dermed slankare ut berre pga det. Trening i mitt <3
Dato: 13.09.2012 Tid: 23:13 URL: http://tingelingstaleroyr.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Tingeling: Så utrolig hyggelig å høre :) :) Det gir så mye annet positivt en bare vekt å trene og spise sunt. Det er bra for psyken og det fysiske generelt. Har man bedre holdning så føler man seg 10 ganger bedre også :)

Kult om du poster innlegget videre hvis du likte det :)
Dato: 13.09.2012 Tid: 23:18 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

Jepp, i Granåsen :- )))
Dato: 14.09.2012 Tid: 05:40 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Det er nok tungt å løpe opp der :) den bakken er jo stor. Dyktig pike .
Dato: 14.09.2012 Tid: 08:53 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Tingeling

Sant d;) Eg trenar alltid mest når eg e deppa;) Og brukar d som energioppsamling:)
Dato: 14.09.2012 Tid: 11:09 URL: http://tingelingstaleroyr.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Tingeling: Det er en flott medisin mot det. Nå unngår man kanskje å bli deppet hvis man trener gjevnt også?

Hva trener du?
Dato: 14.09.2012 Tid: 11:12 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Tingeling

D e sant, men eg trenar mellom 4-5 gangar i veka - så vil jo sei eg trenar ganske så jevnt og regelmessig. Det er uansett ikkje noko garanti mot å ikkje bli deppa;)
Dato: 14.09.2012 Tid: 11:23 URL: http://tingelingstaleroyr.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Tingeling: Det er jo veldig bra :) Vet ikke om dette er rette stedet å gå inn på hvorfor du sliter med at du akkurat det. Send meg gjerne en melding hvis du vil utdype det :/
Dato: 14.09.2012 Tid: 11:25 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Tingeling

Det er jo det;) eg kjeme jo meg gjennom det kvar gang.... så ikkje noko trening og gode venner ikkje klarar å fikse:P hehe
Dato: 14.09.2012 Tid: 11:29 URL: http://tingelingstaleroyr.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Tingeling: Det er godt å høre :)
Dato: 14.09.2012 Tid: 11:37 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Kvelstad

" noen ganger " ;p hihi
Dato: 14.09.2012 Tid: 13:51 URL: http://www.kvelstad.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Kvelstad: :)
Dato: 14.09.2012 Tid: 20:51 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Marianne Aas Krog

Deler dette innlegget jeg :) Takk for godt innlegg!
Dato: 19.09.2012 Tid: 12:04 URL: http://www.ptmarianneaaskrog.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Marianne Aas Krog: Det er jo superhyggelig, hvor deler du det hen? på bloggen med link, face eller hva?
Dato: 19.09.2012 Tid: 13:51 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Marianne Aas Krog

Begge steder ;)
Dato: 19.09.2012 Tid: 15:00 URL: http://www.ptmarianneaaskrog.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Marianne Aas Krog: Tusen takk :) laget et innlegg litt innenfor det samme nå

http://playinshape.blogg.no/1348060953_glem_vekta_bruk_den_i.html
Dato: 19.09.2012 Tid: 15:33 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: idaoolsen

Hehe, en flott blogg :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:44 URL: http://idaoolsen.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

idaoolsen: Tusen takk for det Ida :)
Dato: 26.09.2012 Tid: 15:46 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av:

merket du forksjell på kroppen etter badet ?

og er det mulig å bygge opp muskler etter de har blitt borte pga spiseforstyrrelser ?

Hvordan gjør man det ?
Dato: 14.05.2013 Tid: 22:16 URL:

Postet av: Jarle Skoie

Anonym: Det er helt klart mulig å gjør. Jeg anbefaler selvsagt at du i første omgang konsentrerer deg om kostholdet, når du har fått styr på det så begynn å trene max 2-3 ganger pr uke i starten. da 1-3 mnd. før du eventuelt øker etterhvert som du kjenner at kroppen tåler mer.

Lykke til :)
Dato: 05.09.2013 Tid: 23:32 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Helene Ramp

SÅ 2008! Hihi.

Idealet i dag er superfit, ikke superskinny som før.

Heldigvis. :)
Dato: 02.10.2013 Tid: 14:43 URL: http://slankmegflat.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Helene Ramp: Ja, er det ikke :)
Dato: 02.10.2013 Tid: 23:26 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits