Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Ha høyere intensitet på styrketreningen for oppnå bedre resultatet. (+ andre tips)

Publisert: 07.09.2012 @ 09:06 Kategori: Trening Tøffe kommentarer: 21

Jeg møter veldig mange som har trent styrke over lengre tid som sier at fremgangen har stoppet opp og at de ikke kommer noe videre. Da kan det være en idè å se på hvilken intensitet man har under treningen og eventuelt repetisjons intervall og hastighet. 




En fellesnevner for de som trener er at man ønsker best mulig effekt av den treningen man legger ned. Her er det mange faktorer som spiller inn. I dag skal vi se på intensitet på intervall ved styrketrening. Kan det være at man blir for sosial på trening? "for mye prat og for lang tid imellom settene" Personlig liker jeg det sosiale aspektet ved under trening, men akkurat når jeg "kjører/trener" må jeg holde fokus. Dette for å opprettholde intensiteten i form av tid mellom settene og trykket mens man bedriver øvelsen. Det skal ikke være mulig å prate under ett sett (mens man utfører repetisjoner) da kan man umulig kjøre hardt nok. Det å ha kontroll på pusteteknikken under styrketrening er også utrolig viktig for å få riktig trykk i kroppen.




For dere som har stagnert prøv dette: kjør fra 40-60 sekunders pause mellom hvert sett og det dobbelte mellom hver øvelse igjennom hele treningen. Mange vil da kanskje øke pulsen med 10-35 % iforhold til hva dere tidligere har hatt. Dere vil forbrenne mer, men også bli sterkere. Det kan være at dere i starten må ha litt mindre belastning på det siste settet, men det må dere slutte å bry dere om.

Ett annet tips til de som har stagnert: Utgangspunkt at dere kjører 3-5 øvelser pr muskel. Ta da en av disse øvelsene, "ruller på øvelsene" hvor dere kjører super sakte. Det vil si at på 15 repetisjoner så SKAL dere bruke 60-80 sekunder. Nå er det en kjennsgjerning at veldig mange løfter vekter i ett alt for raskt tempo, det eneste dette gjør "for de aller fleste" er at man kan legge på litt flere kilo, men muskelen som trenes blir ikke noe sterker av den grunn. Hele poenget med styrketrening er jo at man vil ha kontakt med muskelen og styrke denne mest mulig. Når man kjører disse settene som er veldig rolige må dere kanskje bruke halvparten av den vekten dere vanligvis benytter.




Legg fra dere hobbytrening hvor dere løfter for at sidemann skal bli imponert. Tro meg han blir imponert etter dere har kjørt en stund hvor du har trent med full kontakt med muskelgruppene, mens han har ålet opp noen banankurver i er formel 1 tempo.  

Har du kjørt det samme programmet i 4-6 mnd uten å merke fremgang så for gudskyld bytt program, ihvertfall for en periode. Så kan du heller gå tilbake når det har stagnert litt med det nye programmet. Det er også for de aller fleste motiverende med litt nye øvelse/teknikker etter en periode. Selv om gymlæreren din på barneskolen fortalte deg at DE ØVELSENE var de beste i verden er det ikke helt sikkert du skal låse deg helt til tanken. 




Startet første økt i dag med 1500 meter brystsvømming, hva skal du trene i dag?

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: Tuva

Super fin blogg, ta gjerne en titt innom min<3
Dato: 07.09.2012 Tid: 09:16 URL: http://tova.blogg.no

Postet av: June Camilla

Jeg kan ingenting om trening, å tror jeg er mer den som "står å prater mellom repitisjonene" mine :p Men liker å lese inspirasjon om hvordan man skal se bedre resultater, for jeg er en som fort kan gi opp om det ikke skjer noe - å gjerne fort!
Dato: 07.09.2012 Tid: 09:26 URL: http://junecamilla.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

tova: Tusen takk for det Tova :)

Det skal jeg gjøre vettu :)
Dato: 07.09.2012 Tid: 09:30 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

June Camilla: Hehe, du skal ikke føle deg alene der Camilla. Veldig mange som trener "begynner å trene" vil gjerne se ut som en plakatmodell for fitness etter 1 mnd. Sånn fungerer dessverre ikke kroppen.

Heldigvis der det veldig mange små ting man kan gjøre som utgjør en stor forskjell på sikt.

Tid- fokus-kunnskap.

Hvor mye trener du?
Dato: 07.09.2012 Tid: 09:32 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: June Camilla

Jeg er litt sånn jeg :D Tror jeg mangler litt på kunnskapen å fousen jeg. Tid har jeg nok av!

Trener 3 ganger i uka jeg!
Dato: 07.09.2012 Tid: 09:40 URL: http://junecamilla.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

June Camilla: 3 ganger i uken er jo veldig bra, hvis du da legger inn litt fokus og kunnskap på de vil du kunne oppnå veldig bra effekt.

Hva trener du?
Dato: 07.09.2012 Tid: 09:45 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lone Dalsberget

Likte virkelig det innlegget her, møter stadig vekk på kompiser på treningsstudioet som ikke aner hva dem holder på meg og klager over at det ikke er noe fremgang. Jeg ber dem om å skifte planer etter ca to uker, eller hvertfall ha et par tre forskjellige planer og kjøre hver plan i tre uker og deretter kanskje bytte. Og det har hjulpet for mange.

Men det dem også ikke tenker på, er nettopp dette med hvordan dem skal bruke kroppen for å løfte vekter. Mange bruker feil muskler, har feil stilling og mange ødelegger dessverre ryggen sin av styrke trening. Rett og slett pga mangel av kunnskap. Det er så synd at folk ikke leser før dem setter noe i praksis da det gjelder kroppen sin, hvertfall da dem skal kjøre på med hardkjør hver trening. Fryktelig synd.
Dato: 07.09.2012 Tid: 09:53 URL: http://lonedalsberget.blogg.no

Postet av: DesignSkins-Marius

Klassikern for stagnasjon er vel at folk trener teknisk feil. En ting er at de ikke gjør øvelsen korrekt (det kan være snakk om så lite som noen få cm feilstilling av korsryggen, dårlig håndgrep, albuens vinkel osv), en annen at de overbelaster visse muskler (kroppen ønsker jo bestandig å være i balanse; også de minste og særeste musklene trenger trening).

Før kjede-gym'ene kom, var en gym helst drevet av genuint interesserte folk som gjerne ruslet rundt og korrigerte villig-vekk når de så noen gjøre småfeil under trening. Etter at vi fikk personal trainer, må du bla opp lommeboka for å få oppfølging.

En annen sak, som du jo selv driver med, er å variere treningsformen. Brystsvømming er ypperlig, med riktig teknikk vel å merke, så ikke nakken blir seende ut som hos en overvektig saksbehandler foran pc'en på likningskontoret. Taekwondo, squash og slike idretter hvor man i praksis danser (hvis utført perfekt) gir dessuten muskeltrening som vanskelig gjøres på en gym.
Dato: 07.09.2012 Tid: 10:13 URL: http://designskins.no

Postet av: Jarle Skoie

Lone Dalsberget: Ja kompetanse er utrolig viktig for å unngå skader og ikke minst for å oppnå effekten man ønsker.

Det er ofte ikke så store forandringer som skal til heller. Jeg anbefaler alle å få veiledning, selv de som har erfaring. De med erfaring kan da blande inn den nye informasjonen med den kunnskapen de allerede sitter inne med.

Sånn er det jo i resten av samfunnet også, man må jo evaluere informasjonen man for inn.
Dato: 07.09.2012 Tid: 10:21 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

DesignSkins: Der er jeg enig med det, det er veldig synd at det ikke er mer fokus fra treningssenteres side at folk som er der trener riktig. De aller fleste sentere tilbyr 1 times opplæring hvis man ikke selv spør og graver. De som jobber der er mer interessert i å selge t-shorter og treningsko enn å hjelpe de som faktisk er der.

På moderne sentere er det nå flere ansatte en noen gang. Så der er jeg veldig veldig enig med deg. Vi må få tilbake fokuset på riktig trening.

I går så jeg faktisk en helt ny variant av en øvelse. Og det er sjeldent jeg ikke kan se på en øvelse hva som faktisk er tenkt å trene, men her var det faktisk helt umulig å skjønne.

Noen ganger velger jeg å si i fra, andre ganger velger jeg faktisk ikke å bry meg. Folk blir noen ganger kverulante og da tenker jeg at de for ødelegge kroppen sin hvis de ønsker det.

De som vil lære bruker jeg gjerne energien min på.
Dato: 07.09.2012 Tid: 10:31 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Lone Dalsberget

Absolutt.
Dato: 07.09.2012 Tid: 10:48 URL: http://lonedalsberget.blogg.no

Postet av: xrandomgirl

wow, nice blogg:)
Dato: 07.09.2012 Tid: 12:26 URL: http://www.xrandomgirl.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

xrandomgirl: Tusen takk for det :) din så fin ut den også :)

Noen morsomme planer for helgen?
Dato: 07.09.2012 Tid: 12:34 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Min treningslykke

Derfor jeg liker å trene alene...da kan jeg være effektiv og ha full fokus på det jeg gjør. Sosial kan jeg være andre steder! Bra innlegg ! God helg:)
Dato: 07.09.2012 Tid: 18:40 URL: http://mintreningslykke.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Min treningslykke: Takk for det :) Ja det er ofte lettere å holde fokus når man er alene. Hvis ikke er det viktig å være enige om hvordan treningsøkten skal gjennomføres. Jeg har ett par stykker jeg kan trene med hvor jeg fortsatt trener like godt.

God helg til deg også :)
Dato: 07.09.2012 Tid: 20:45 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: lilli

I dag har jeg trent yoga og pilates og kommer til å løpe moderat (siden du spør på slutten hva vi har trent i dag).

Skal innrømme selv at jeg har "stagnert" i treninga etter at jeg gikk ned 8 kilo på 3 måneder, men jeg tror jeg har stagnert fordi jeg har nådd toppen av der jeg skal være utseendetmessig (spesielt). For er slim og fit som det går an og ser ikke noe grunn til å bli enda slimmere, så derfor stagnerer det på utseendet om ikke annet. Det eneste jeg prøver å bli bedre på nå, er fleksibilitet i hofteleddsbøyeren spesielt og resten av kroppen generelt, så det blir mye yoga, pilates og moderat løping på mine hviledager (søndag er nesten alltid hviledagen min sånn treningsmessig) :-)

God søndag! Og jaggu bra innlegg btw.
Dato: 09.09.2012 Tid: 15:25 URL:

Postet av: siwberg

Idag har jeg hatt en liten men effektiv treningsøkt, var på en gruppetime med crossfit! Og etter et langt opphold fra treningen, var det virkelig en hard start. Men jeg er i gang igjen, og er på vei til et mål en gang :-) Likte bloggen din!
Dato: 11.09.2012 Tid: 01:24 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Tusen takk for det :)

Det er veldig bra at du har kommet i gang igjen :) det liker jeg å høre. Har du noe spesielt mål?
Dato: 11.09.2012 Tid: 09:02 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

Målet er vel å komme meg ned på trivselsvekta, og å komme inn i klær som jeg savner veldig. Bli fornøyd med meg selv, å ha en bedre form generelt! :-)
Dato: 11.09.2012 Tid: 09:21 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

siwberg: Det hørtes ut som et sunt og godt mål :) Blir spennende å se om du får det til da, eller det gjør du selvfølgelig :) JEG har trua på deg
Dato: 11.09.2012 Tid: 09:26 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: siwberg

Takk, det var gode ord! :-)
Dato: 11.09.2012 Tid: 14:03 URL: http://siwmberg.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits