Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Apparater eller frivekter, eller kanskje ja takk begge deler!!

Publisert: 05.09.2012 @ 11:00 Kategori: Trening Tøffe kommentarer: 1

Hva får man best trening av, apparater eller frivekter og hvorfor gir dette best effekt? Hvordan trenes kroppen annerledes med frivekter kontra apparater? 




Det har skjedd en revolusjon innen apparater de senere årene som har gjort disse gradvis bedre. Før var det ofte slik at man ble anbefalt å starte med apparater de førte 1-3 mnd også kunne man gå over til frivekter etterhvert. Da hadde man kommet i gang med treningen å fått nok kontakt med musklene. Litt av dette henger nok igjen og noe medfører også riktighet, men begrunnelsen er noe annerledes en det den var den gangen. 




Det er helt riktig at hvis man bruker apparater "RIKTIG" så minsker man risikoen for å trene feil. "Dessverre er det for mange som begir seg ut på apparater alene, og da mister mye av effektene, ikke minst øker sjansen for å trene på seg skader". Det er allikevel et mye tryggere alternativ en å trene med frivekter fra starten uten tilstrekkelig veiledning og kunnskap. Med frikvekter trener man opp støttemuskelatur på et helt annet nivå en med apparater, det er veldig viktig når man etterhvert blir sterkere og kan legge på tyngre vekter.




Apparater har blitt utviklet og testet over mange år nå og det har gjort de utrolig gode. De har nå fått bevegelsesbaner som isolerer muskelbruken til eksakt den muskel "siden" man vil trene. Dette gjør at flere og flere som har trent over lang tid bruker "gode" apparater mer og mer. Helt slutt på frivekter har det nok ikke blitt og det vil det heller ikke bli. Det er fordi frivekter gir endel andre fordeler som man ikke får ved apparattrening.




Frivekter bygger opp mye støttemuskelatur, det kreves også mye mer kompetanse av frivekttrening for å få den fulle effekten. Her er det mye lettere å "JUKSE" mange bruker alt for tunge vekter og får ikke kjørt riktig bevegelsesbane for å trene optimalt. Personlig tror jeg folk som har trent en liten stund sitter med en verdensmester i vekttreningsfølelse. Den er veldig skummel når det kommer til frivekter. De har kanskje sett en som er i form kjørt en øvelse. Da tanker man at ja, den er sikkert smart uten anelse om hvor på muskelen denne øvelsen skal ta (eller hvordan den passer inn med resten av treningsprogrammet på den muskelgruppen) eller hvilke muskler som skal isoleres for at øvelsen skal gjøres mest mulig effektivt.

Det å bygge opp støttemuskelatur er UTROLIG viktig når man etterhvert beynner å løfte flere kilo. Sånn sett er det veldig greit å kjøre ett program der man legger inn noe av hvert, noe apparater og noe frivekttrening. "kjør heller riktig å lett en feil å tungt"




Noe som også bygger opp støttemuskelatur godt er trening i foreksempel slynge eller oppe stabiliseringsputer. Da trener man ikke med tunge vekter, men gjerne med kroppen som vekt. Her anbefaler jeg også at dere kontakter veileder. 



For å øke effekten og bevegligheten kan det være en idè å kjøre alternativ trening som typ sirkeltrening eller lignende 1 gang i uken eller hver 14 dag. Dette gir ofte bedre beveglighet og har med elementer som bygger opp støttemuskler. I tillegg er det ofte høyintensitet, og mange som trener vekter "de som er veldig glade i å prate.

 

Jeg skal lage ett innlegg om intensitet når man trener vekter snart med effekter rundt dette.

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: truderu

Var på sånn trimmloft i mine yngre dager:) men det ble for tungt og slitsomt med vekter mm.

Men all ære til di som holder på med sånt ja holde formen altså.
Dato: 05.09.2012 Tid: 18:09 URL: http://truderu.blogg.no

Skriv en ny kommentar

hits