Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Ett innlegg om PULS, hva kan vi lese ut av den "maks/hvilepuls"

Publisert: 30.08.2012 @ 23:28 Kategori: Trening Tøffe kommentarer: 7

Puls er et veldig omfattende tema når det kommer til trening, uttrykk som makspuls og hvilepuls. Intensitetssoner for å ha riktig puls til trening. kan puls fortelle noe om formen. Ja nettopp  dette tenkte jeg å prøve å forklare enklest mulig i dette innlegget.




Først vil jeg si at puls er veldig individuelt og tildels genetisk.

Når man snakker om puls så snakker man om hvor mange ganger hjertet slår pr minutt. Når det kommer til trening så snakker vi ofte om oksygentilførsel til musklene, det er jo i hovedsak derfor pulsen øker når vi anstrenger oss. Nå finnes det nok endel myter innen begrepet puls, det at man kan trene opp makspulsen, det kan man faktisk ikke. Den er genetisk! Hvilepulsen derimot kan trenes ned, spesielt hos mennesker som trener utholdenhetstrening de vil som regel oppleve at hvilepulsen er lavere en hos gjennomsnittet. Det er intet fakrum at den med lav hvilepuls har større utholdenhet en de med høy hvilepuls. Der er det mange andre faktorer som spiller inn. Det som kan fortelle noe om formen i forhold til pulsen din er hvis du går raskere ned i puls fra maks og ned mot hvilepuls. Det er en klar indikasjon på at formen er bedre. Oksygenopptaket har selvsagt noe å si. Konsentreringen av oksygen i blodet. Dert hjelper lite om musklene får tilført masse blod hvis det er lite oksygen i blodet.




Det finnes mange formler ute for hvordan man kan regne seg til maksimal puls. En av de nyeste er kanskje 220-(0,7*alder) Den vil treffe for ca 80 prosent. For å finne sin eksakte maksimalpuls må man nok bruke et form for måleinstument. Pulsklokke har en nøyaktighet som her helt grei for de aller fleste. Den beste måten å fremprovosere makspulsen på er:  tredemølle, spinningsykkel, der du øker intensiteten hvert 30 sekund helt til du knekker. Da får du en gjevn stigning oppover mot pulstoppen. Viktig å ikke øke med så mye hvert 30 sekund at du ikke klarer mer en 2 minutter da :) Det krever selvsagt at du har litt form inne hvis testen skal gi ett fullverdig resultat.




Når man skal finne hvilepulsen kan den tas manuelt etter ca 30 min hvile på sofaen. Det er da viktig at man ikke gjør noe anstrengende bevegelser eller sovner i den perioden.Ta pulsen på halsen med lange og pekefinger i 10 sekunder og gang antallet med 6.Unngå bruk av tommelen når du skal ta pulsen på deg selv eller andre da man lett kjenner pulsslag i egen tommel. Noen bruker apparat til å måle hvilepulsen mens de sover, det som skjer når man sover er at man i noen faser i søvnsyklusen senker kroppen pulsen yttligere. LES HER OM SØVN. Det gir deg ikke noe annet fortrinn en at du eventuelt kan skryte til dine nærmeste hvor lav hvilepuls du har. 




 

Litt fakta om puls:

vekt har ingen innvirkning på makspuls. Det er naturlig at en som er overvektig får høyere puls av å løpe i samme tempo som en som er fit. Mye mer å dra på.

kroppen får lavere puls etter som årene går som en skring fordi kroppen ikke tåler like høy belastning når man blir eldre

Toppidrettsutøvere har i snitt mye lavere hvilepuls en gjennomsnitte (i motsettning til makspuls) den er trenbar.

Gjennomsnittlig hvilepuls for en godt voksen person er 65-70 slag mens en toppidrettsutøver innen utholdenhet har gjerne mellom 30-40 slag.

Hvilepulsen er kun en indikasjon på evnen til å yte, men hvor raskt pulsen synker er en god indikator.

 

Jeg kommer senere til å lage innlegg for trening og pulssoner innen utholdenhet og styrke. Det er mange år siden man trodde at det å kun trene høyintensitet gav best effekt.

 

Vet du din maks og hvile puls? skrev den i kommentarfeltet med alder, morsomt å se :) Følge meg på twitter, Bloglovin, facebook det ligger enda flere muligheter på høyre side i bloggen: Tusen Takk

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: siljestavne

Godt forklart:)
Dato: 30.08.2012 Tid: 23:50 URL: http://www.siljestavne.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

siljestavne: tusen takk for det :)
Dato: 30.08.2012 Tid: 23:53 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Bjørn

Hei Jarle. Fin blogg! Tror du må rette litt på den formelen for maxpuls, kjapp hoderegning viser at jeg får en maxpuls over 5000 hvis jeg bruker den formelen der. Fatter kommer enda bedre ut, han ligger på drøye 10000.. :)
Dato: 31.08.2012 Tid: 00:52 URL:

Postet av: Jarle Skoie

Bjørn: stemmer, skal være ett minustegn der :)
Dato: 31.08.2012 Tid: 06:31 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Bjørn: Da kan du prøve :)
Dato: 31.08.2012 Tid: 06:32 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Helene

Min er godt over 200, vet ikke nøyaktig. Kan ligge på 190 -195 på en JOGGEtur! (Lett å sluntre unna på activio-spinn timer, haha) .. Men hvilepuls er også lavere enn gjennomsnittet, da heldigvis. =)

Er det sånn at maxpuls vil alltid vil remain the same?
Dato: 31.08.2012 Tid: 08:15 URL: http://slankmegflat.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Slank Meg Flat: maxpulsen din vil gradvis gå ned etterhvert som du blir eldre. Før sa man ofte at den gikk ned 1 slag pr leve år. Nå sier den nyeste forskningen 0,7 slag i snitt ned pr leveår.

Modellen er en standard utregning, det finnes helt klart individuelle sjeler som ikke passer perfekt inn i dette. Marit Bjørgen f. eks har jo en maxpuls rundt 160. Kan ikke si hun presterer dårlig for det :)

Hvis du sluntrer unna lurer du kun deg selv :/
Dato: 31.08.2012 Tid: 08:31 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits