Forside Kite Ekstremsport Mat & Oppskrifter Trening Turer Mine Mål Mine Linker Sponsorer

Treningsplan!!!

Publisert: 13.08.2012 @ 13:00 Kategori: Trening Tøffe kommentarer: 5

Hva er en treningsplan og hvorfor er det viktig å ha en plan over hva, hvilke, hvordan man skal trene.

Treningsplan er noe som er veldig inviduelt, alle har forskjellige forutsettinger (bakgrunn, kroppslige forskjeller, mål) Hvis du skal bli maraton løper så gir det lite effekt å kjøre "legg på deg 3 cm rundt armene med Arnolds ultimate armprogram" Jeg har vel i grunn lite sansen for treningsprogram lastet ned fra nettet i utgangspunktet. Dette fordi uten kunnskap i utgangspunktet skal du ha rimelig flaks om treffer riktig for din målsetting.

Nå er det dette kanskje å overdrive det litt, for det finnes mange gode standardprogrammer som fungerer veldig greit for de fleste. Men skal du ha et optimalt opplegg så må du gjerne sette deg litt mer mer inn i det. Søk rådgivning, det er vel kanskje en større barriere for de som har holdt på en stund. Prøv å søk etter råd fra noen som har faglig kompetanse, det finnes mange som kan mye. Men det finnes veldig  veldig mange som tror de kan. Særlig de som har trent i 1-2 mnd. De kan jo faktisk mest. Sammenlig det gjerne med når du gikk siste året på barneskolen. "Du kjente alle i hele verden". Føler du det samme nå? De som kan og vet alt, det er vel veldig sjeldent de som kommer ut som vinnere innen idrett eller generelt. Jeg vil heller satset korte på den nysgjerrige og kunnskapsøkende. 

Litt tilbake til Treningsplan, det er viktig å sette en plan i forhold til de mål som ønskes oppnådd. Da er det viktig å ta med hvor mye tid man ønsker å bruke og Hvilke resultat som ønsket. Derfra legge inn hvilke elementer som skal til for å få de ønskede resultatene. Det er ikke alltid mengden trening som gir de beste resultatene. Med riktig treningsplanlegging mot de mål som er satt kommer man ofte mye lengre selv med mindre mengder. Det finnes sikkert mange flotte apps på dette til mobiltelefoner også. Jeg kjenner dessverre ikke så godt til det markedet. Vet du om noen så legg det gjerne inn i kommentarfeltet.

 

Personlig så legger jo opp til en veldig generell opptrening om dagen, dette vil jeg gjøre den første mnd for å oppnå kontakt innen flere felt. Kondisjon, muskelmasse, muskelfester etc. 

 

Her er min treningsplan for de 4 første dagene denne uken. Så kan dere se ett eksempel:

Mandag:  1. økt:1000 meter svømming før jobb,

 2. økt lett oppvarming, rygg, skuldre og mage på helsestudio

Tirsdag:  1. økt lett oppvarming, Bein og triceps på helsestudio

                 2. økt Stisykling ca 1,5 time-2 time ute

Onsdag:  1. økt 1000 meter svømming/ powerwalk enten eller

                  2. økt Mulig powerwalk, den blir tatt på energinivået

Torsdag  1. økt Løping utendørs hvis været tilsier det 5 km i lett kuppert terreng

                  2. økt lett oppvarming, Bryst og biceps på helsestudio

 

Følg også på facebook: https://www.facebook.com/groups/406307749427714/ Så får du beskjed hver gang det kommer nytt innlegg. Pluss pluss pluss

Ingen tøffe kommentarer

Postet av: Playinshape.blogg.no

Spør gjerne om tips :)
Dato: 13.08.2012 Tid: 13:57 URL: http://http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Min treningslykke

Det å investere i en PT f.eks kan være veldig lurt! Jeg fikk det ekstra "pushet" jeg trengte etter 10 PT-timer, lærte masse og hadde masse å bygge på videre. Nå føler jeg at jeg greier meg fint selv, men kan godt hende jeg tyr til PT igjen senere...( Ja, jeg vet det er enorm forskjell på kompetansen til PTer, men jeg var veldig heldig denne gangen ihvertfall!)
Dato: 13.08.2012 Tid: 17:01 URL: http://mintreningslykke.blogg.no/

Postet av: Jarle Skoie

Min treningslykke: PT kan være veldig lurt å bruke, nå begynner det å kreves mer utdannelse til disse også. Mange av de er også gode til å motivere og finne frem til riktig mål. Veldig bra at du har fått god hjelp av PT ihvertfall. Det kan alltid være lurt å benytte seg av det når motivasjonen synker, eller man føler at det er lite fremgang med den treningsplanen man har. Det er ofte bare små¨justeringer som skal til for videre progresjon.
Dato: 13.08.2012 Tid: 21:07 URL: http://playinshape.blogg.no/

Postet av: Synne

Jeg har funnet ett treningsprogram på nettet. Det virket som om det passet meg, men var kanskje litt for hardt i begynnelsen. Ellers så må jeg si at jeg liker det! Det presser meg til å virkelig gi alt og komme meg ut.
Dato: 17.08.2012 Tid: 13:38 URL: http://prosjekt6igym.blogg.no

Postet av: Jarle Skoie

Synne: Nå sitter ikke jeg med kunnskap hverken om hvor lenge du har trent, hva dette treningsprogrammet inneholder, eller hva målsettningen din er :/

Generelt kan det være lurt å begynne litt rolig hvis man har hatt langt avbrekk fra treningen. Dette for å unngå skader, det kommer litt an på hvilken type idrett du trener selvsagt.
Dato: 17.08.2012 Tid: 13:45 URL: http://playinshape.blogg.no/

Skriv en ny kommentar

hits